رابطه احساس تنهایی و عزت نفس با سبکهای دلبستگی دانشجویان

نویسنده

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه احساس تنهایی و عزت نفس دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با سبکهای دلبستگی آنها بود، به این دلیل روش تحقیق در پژوهش حاضر همبستگی است . 223دانشجو (123 دختر و 100 پسر) که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند، با تکمیل پرسشنامه دلبستگی بزرگسال هازان و شیور، مقیاس تنهایی UCLA و مقیاس عزت نفس رزنبرگ در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری داده‌ها از ضریب همبستگی وتحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک‌های دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس رابطه مثبت، ولی بین سبک دلبستگی مضطرب- دو سوگرا وعزت نفس رابطه منفی وجود دارد. بین سبک‌های دلبستگی ایمن و اجتنابی با احساس تنهایی رابطه منفی، ولی بین سبک دلبستگی مضطرب- دو سوگرا و احساس تنهایی رابطه مثبت وجود دارد. بین عزت نفس واحساس تنهایی همبستگی منفی به دست آمد.سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن می‌توانند واریانس متغیرهای احساس تنهایی و عزت نفس را معنی دار تبیین کنند. بدین ترتیب که سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی با افزایش عزت نفس و کاهش احساس تنهایی مطابقت می‌کنند و سبک دلبستگی مضطرب- دوسوگرا با کاهش عزت نفس و افزایش احساس تنهایی همراه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between loneliness and self-esteem with students’ attachment styles

نویسنده [English]

  • Batool Ahadi
چکیده [English]

The aim of this study was to examine relationship between loneliness and self-esteem with attachment styles in a sample of students from university of Mohaghegh Ardabili. Research method of this study was correlation.223 students (123 girls & 100 boys) who were selected by cluster sampling, were included in this study. All participants were asked to complete the Adult Attachment Questionnaire (AAQ), UCLA loneliness scale and the Rosenberg Self-Esteem Scale. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficients and regression analysis. The results revealed that secure and avoidant attachment styles were positively associated with self-esteem and negatively associated with loneliness. Anxious-ambivalent attachment style was negatively associated with self-esteem and positively associated with loneliness. There was negative association between self-esteem and loneliness. The results suggested that students' loneliness and self-esteem could be explained by different attachment styles. Secure and avoidant attachment styles increase levels of self-esteem, while decreasing loneliness. Anxious- ambivalent attachment style decreases self-esteem while increasing loneliness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attachment styles
  • self
  • esteem
  • Loneliness