رابطه اهداف پیشرفت اجتماعی و مهارت‌های ارتباط میان فردی در دانشجویان دانشگاه تبریز

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هدف پیشرفت اجتماعی و مهارت‌های ارتباط میان فردی دانشجویان با روش همبستگی انجام شد. نمونه پژوهش، 180 دانشجو(126 دانشجوی دختر و 54 دانشجوی پسر) بود که به وسیله نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی از دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز انتخاب شد. از آزمون مهارت‌های ارتباطی- نسخه تجدید نظر شده- و پرسشنامه جهت‌گیری هدف پیشرفت اجتماعی، به منظور جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش‌های آماری تحلیل رگرسیون گام به گام به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد جهت‌گیری هدف تبحرگرایی اجتماعی و جهت‌گیری هدف عملکرد گرایی اجتماعی، مهمترین پیش‌بینی کننده‌های مهارت‌های ارتباط میان فردی دانشجویان هستند. این متغیرها 12% درصد از واریانس مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تبیین می‌کند. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد جهت‌گیری هدف تبحرگرایی، رابطه مثبت و جهت‌گیری هدف عملکرد گرایی اجتماعی، با مهارت‌های ارتباطی دانشجویان رابطه منفی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of relationship between social achievement goals and communication skills in University Students

نویسندگان [English]

  • Rahim Badri Gargari
  • Davood Hosseininasab
  • Habiballah Haghi
چکیده [English]

This research was conducted to study the relationship between social achievement goals and communication skills in university students. The subjects were 180 undergraduate students, consists of 54 males and 126 females, selected from Literature Department of Tabriz University. Data was gathered through communication skills test - revised and social achievement goal orientation survey (SAGOS). Data were analyzed by multiple regressions (stepwise). The results showed that social mastery goal orientation and social performance-approach goal orientation were important predictive factors of students’ communication skills. Also it was found that 12% of the variance of communication skills was accounted by linear combination of social mastery goal orientation and social performance-approach goal orientation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social achievement goals
  • social mastery goal orientation
  • social performance
  • approach goal orientation and communication skills