رابطه سبک‌های هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه

نویسنده

چکیده

هدف این پژوهش مطالعه رابطه سبک‌های هویت و سازگاری با دانشگاه و تعیین نقش تعهد به عنوان متغیر میانجی بین آن‌ها بود. برای رسیدن به این مهم 332 نفر دانشجو(182 دختر و 150 پسر) از رشته‌های تحصیلی مختلف دانشگاه ارومیه انتخاب و با استفاده از آزمون سبک‌های هویت(ISI_G6) و پرسشنامه سازگاری دانشجویان با دانشگاه (SACQ) مطالعه شدند. به منظور تحلیل نتایج از آزمون T گروه‌های مستقل و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد سبک‌های هویت به شکل معناداری قادر است تمام مؤلفه‌های سازگاری با دانشگاه را پیش‌بینی و تبیین کند. متغیر جنسیت با ورود به تحلیل توانست ضریب تعیین را در پیش‌بینی مؤلفه‌های سازگاری تحصیلی، اجتماعی، شخصی- هیجانی و سازگاری کلی به شکل معناداری افزایش دهد و فقط در مؤلفه دلبستگی به دانشگاه جنسیت نقش میانجی گرانه معناداری نداشت. تعهد هویتی برای همه مؤلفه‌ها و نمره کلی سازگاری نقش میانجی معناداری داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship of identity styles, identity commitment and gender with students’ adaptation with college

نویسنده [English]

  • Farzaneh Michaeli Manee
چکیده [English]

The primary purpose of the present study was to examine the relationship between identity styles and adaptation Among freshmen students. A parallel aim was to examine the discriminatory power identity commitment and gender. In order to conduct the research 332(182 female and 150 male) Among college Freshmen were randomly selected from Uromia University first year students. The Identity Style Inventory with Six Grade (ISI-G6) and Student Adaptation with College Questionnaire (SACQ) were Administered. To analyze the data t-test for independent groups and hierarchical regression (step by step) were used. The results showed that identity styles could successfully explain and predict. In addition, gender variable could meaningfully anticipate academic, social, personal-emotional adaptation and aggregate score. But, gender couldnۥt anticipate attachment to college. Identity commitment was a good predictor of adaptation to college and its various components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity Styles
  • adaptation to college
  • first year students
  • identity commitment gender