بررسی شاخص‌های روانسنجی سیاهه علائم اختلال خوردن (EDI) در دانش‌آموزان دختر پایه دوم دبیرستان‌های تهران

نویسندگان

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی و هنجاریابی سیاهه علائم اختلال خوردن گارنر و همکاران (1983) بوده است. در این پژوهش دانش‌آموزان 18 کلاس (403 نفر) مقطع دوم متوسطه، از دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران به شیوه خوشه‌ای مرحله‌ای به عنوان نمونه آماری، انتخاب شدند. تمام آزمودنی‌ها به فرم فارسی سیاهه علائم اختلال خوردن و پرسشنامه باور اختلال خوردن کوپر و همکاران (1996) پاسخ دادند. روایی این پرسشنامه نیز از راه شاخص‌های روایی سازه، همزمان و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیل عوامل با استفاده از روش‌های مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این سیاهه از هفت عامل تشکیل شده است. این عوامل بیش از 65/42 درصد واریانس کل را تبیین می‌کنند. روایی سازه این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس‌های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تأیید شد که ضرایب بین زیر مقیاس‌ها با کل، به ترتیب 58/0، 53/0، 66/0، 48/0، 34/0و 43/0متغیر و معنادار بودند (01/0 P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Evaluation of Psychometric Properties of Eating Disorder Inventory (EDI)

نویسندگان [English]

  • Zeinab Shayeghian
  • Maryam Vafae
چکیده [English]

The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of the Eating Disorder Inventory (EDI). The sample consisted of 18 classes (403 high school girls) which were selected through a cluster random sampling procedure, and responded to self-reported questionnaires, the EDI and the Eating Disorder Belief Questionnare (EDBQ). The validity of the Inventory was investigated by contemporary and consistency validity and factor analysis. Factor analysis of the inventory using Varimax rotation based on Scree test, revealed 7 factors, which covered 42.65 percent of the total variance. In subscale-total correlations, correlation coefficients of the seven factors with the total score were between 0.34 to 0.66 (all p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometric properties
  • validity
  • Reliability & Eating Disorder Inventory