انطباق و بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش آموزان دوره متوسطه

نویسندگان

چکیده

رابطه مفهوم فراشناخت، به عنوان مفهومی متداول در تعلیم و تربیت با پیشرفت تحصیلی انکارناپذیر است. یکی از چالشهای موجود در زمینه مطالعه فراشناخت، سنجش و ارزیابی راهبردها و دانش فراشناختی است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی و انطباق شاخصهای روایی و پایایی پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن (مختاری و ریچارد، 2002)، در نمونه‌ای از دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس بود. آزمودنیهای پژوهش، 297 دانشآموز سال اول متوسطه بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 30 گویهای راهبردهای فراشناختی خواندن بود. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی توأم با چرخش واریماکس استفاده شد. شاخصهای مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها جهت تحلیل عاملی رضایتبخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی، سه عامل راهبردهای فراشناختی کلی، حمایتی و حل مسأله در زمینه خواندن استخراج شد که حدود 27/59 درصد از واریانس کل راهبردهای فراشناختی خواندن را تبیین میکرد. همچنین بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضرایب آلفا برابر با 70/0 و تنصیف برابر با 75/0 را به دست داد. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن، برای سنجش این راهبردها در میان دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر بندرعباس مناسب است و میتواند تا حدودی نیازهای موجود را بر طرف کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Adaption and investigating psychometric properties of Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory for use in Iranian high School students

نویسندگان [English]

  • Masoud Hosseinchari
  • Abdolvahhab Samawi
  • Davood Kurdestani
چکیده [English]

The relationship between met cognition, as a predominant concept in education, and academic achievement is undeniable. One of the current challenges in studying met cognition is assessing met cognitive strategies and met cognitive knowledge. The aim of the present study was Adaption and investigating psychometric properties of Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (Mokhtari and Reichard, 2002) in a sample of high school students in Bandar Abbass. Participants were 297 first grader high school students who were selected via cluster sampling procedure. A Persian version of 30 items Met cognitive Awareness of Reading Strategies Inventory was used as instrument. The exploratory principle components factor analysis with varimax rotation was used for validation the inventory. Indexes for adequacy of sample and variables for factor analysis were satisfactory. Three factors including general met cognitive strategies, supportive strategies, and problem solving strategies were extracted which explained 59.27 percent of total variance for reading strategies. Also reliability coefficients (alpha .70 and split-half .75) indicated that the instrument was reasonably reliable. In general, the present study findings showed that Persian version of Met cognitive Awareness of Reading Strategies Inventory can be used for assessing reading strategies in Iranian high school students and can partially meet the need in this area.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Met cognition
  • Reading Met cognitive Strategies Inventory
  • validity
  • reliability