هنجاریابی، روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE ؛ لری، 1983) در گروهی از نوجوانان دانش آموز 18-12 (276 دختر و 224 پسر) شهر تهران اجرا شد که با روش نمونه گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند. نوجوانان به نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (لری، 1983)، پرسشنامه دشواری‌های بین‌فردی (QIDA؛ انگلس و همکاران، 2005) و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA؛ پاکلک، 1997) پاسخ دادند. شاخص‌های برازش تحلیل عاملی تأییدی بر پایه نرم افزار لیزرل، وجود عوامل دوگانه سؤال‌های نمره‌گذاری شده مثبت و سؤال‌های نمره گذاری شده منفی را تأیید کرد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از چرخش اوبلیمین نیز نشان داد که نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی از دو عامل تشکیل شده است. همبستگی معنادار بین نمره کلی و زیرمقیاس‌های ترس از ارزیابی منفی با زیرمقیاس‌ها و نمره کلی پرسشنامه دشواری‌های بین فردی و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان، ‌روایی همگرای BFNE را تأیید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ و ضرایب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) نمره کلی و زیرمقیاس‌های BFNE نشان داد که این مقیاس پایایی مقبولی دارد. ضرایب آلفای کرانباخ برای نمره کلی، BFNE و زیرمقیاس‌های سؤال‌های نمره گذاری شده مثبت و سؤال‌های نمره گذاری شده منفی به ترتیب برابر با 80/0، 82/0، 81/0 و ضرایب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) برای نمره کلی، BFNE و زیرمقیاس‌ها بین 77/0- 79/0 به دست آمد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری زیرمقیاس‌های BFNE نشان داد که اثر گروه‌های جنسی و سنی از نظر آماری معنادار بود. بنابراین، در این پژوهش، رتبه‌های درصدی معادل نمرات خام نمره کلی و زیرمقیاس‌های BFNE به تفکیک گروه‌های جنسی و سنی ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر، بر ثبات ساختار عاملی و اعتبار نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی برای اندازه گیری مفهوم ترس از ارزیابی منفی، در میان دانش آموزان، تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Standardization, Validity and Reliability of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale for 12-18 Years Old Adolescents in Tehran

چکیده [English]

The main purpose of the present study was to investigate validation and psychometric properties of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale (BFNES, Leary, 1983) in the sample of Iranian adolescents. 500 Adolescents (276 female, 224 male) was selected through multi-stage sampling method. The MANOVA indicated a main effect of gender and age groups for the scores of the two FNE-B subscales. Because there were gender and age differences for the FNE-B subscale and" total score, normative comparisons was reported separately for male and female and the age groups. The results based on item analysis (item-total correlation & difficulty degree) showed that there was a high correlation between all of items and its own subscales. Internal consistency coefficients for total score and each of subscales of positive scored factor and reverse scored factor were 0.80, 0.82 and 0.81, and test retest reliability coefficients, over a 2-weeks period, ranged from 0.77 to 0.79 for the subscales and total score. Results of exploratory factor analysis replicated the two-factor structure of the FNE-B in the Iranian sample: positive scored factor and reverse scored factor. Goodness-of-fit indices of confirmatory factor analysis confirmed the 2 extracted factors. The significant correlation between the subscales and FNE-B total score with subscales and QIDA: LSSP and SASA total scores confirmed the convergent validity of the FNE-B.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brief Fear of Negative Evaluation Scale
  • standardization
  • validity
  • reliability