بررسی روابط ساختاری کمال‌گرایی و نشخوار فکری زنان: نقش تعدیل‌گر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

The present study aimed to Investigating the Investigating Structural Examination of Relationships between Perfectionism and Rumination in Women: Moderating Role of Psychological Flexibility. A correlational research design utilizing structural equation modeling was employed. The statistical population consisted of students enrolled at Alzahra University in 2024. A convenience sampling method was used, with 353 study participants responding to an online questionnaire. Data were collected using the Nolen-Hoeksema Rumination Questionnaire, the Rolfs Psychological Flexibility Questionnaire, and the Hewitt and Flett Perfectionism Scale. Data analysis was conducted through correlation analysis and structural equation modeling. The results revealed a significant positive relationship between perfectionism and rumination, a significant negative relationship between psychological flexibility and rumination, and a significant positive relationship between psychological inflexibility and rumination. Furthermore, psychological flexibility exerted a modest moderating effect on the relationship between perfectionism and rumination. These findings suggest that enhancing psychological flexibility could serve as an interventional strategy to mitigate the adverse effects of perfectionism on rumination among students. The results underscore the importance of psychological interventions to improve students' mental health, particularly in addressing perfectionistic pressures. Additionally, these findings can be applied to enhance academic progress.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Examination of Relationships between Perfectionism and Rumination in Women: Moderating Role of Psychological Flexibility

نویسندگان [English]

  • Leila Memarzadeh 1
  • Abbas Abdollahi 2
  • Simin Hosseinian 3
1 M.A in Family Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل‌گری انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در رابطه بین کمال‌گرایی با نشخوار فکری در زنان انجام شد. روش مطالعه از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه الزهرا در سال 1403 تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری از نوع در دسترس بود و تعداد 353 شرکت‌کننده در این پژوهش به پرسشنامه آنلاین پاسخ دادند. داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما و مارو، پرسشنامه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی رولفس و پرسشنامه کمال‌گرایی هویت و فلت جمع‌آوری شد. داده‌ها با روش همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کمال‌گرایی با نشخوار فکری رابطه مثبت و معنادار، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی با نشخوار فکری رابطه منفی و معنادار و انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی با نشخوار فکری رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی نقش تعدیل‌گری اندکی در رابطه بین کمال‌گرایی و نشخوار فکری ایفا کرد. یافته‌ها نشان می‌دهند که تقویت انعطاف‌پذیری روان‌شناختی می‌تواند به‌عنوان راهکاری مداخله‌ای برای کاهش اثرات منفی کمال‌گرایی بر نشخوار فکری در دانشجویان موردتوجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش بر اهمیت مداخلات روان‌شناختی برای بهبود سلامت روان دانشجویان، به‌ویژه در مواجهه با فشارهای کمال‌گرایانه، تأکید دارد. همچنین می‌توان از این نتیجه در زمینه پیشرفت تحصیلی نیز بهره برد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Flexibility
  • Psychological Inflexibility
  • Perfectionism
  • Rumination