نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلگری انعطافپذیری روانشناختی در رابطه بین کمالگرایی با نشخوار فکری در زنان انجام شد. روش مطالعه از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه الزهرا در سال 1403 تشکیل دادند. روش نمونهگیری از نوع در دسترس بود و تعداد 353 شرکتکننده در این پژوهش به پرسشنامه آنلاین پاسخ دادند. دادهها بهوسیله پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما و مارو، پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی رولفس و پرسشنامه کمالگرایی هویت و فلت جمعآوری شد. دادهها با روش همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کمالگرایی با نشخوار فکری رابطه مثبت و معنادار، انعطافپذیری روانشناختی با نشخوار فکری رابطه منفی و معنادار و انعطافناپذیری روانشناختی با نشخوار فکری رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین، انعطافپذیری روانشناختی نقش تعدیلگری اندکی در رابطه بین کمالگرایی و نشخوار فکری ایفا کرد. یافتهها نشان میدهند که تقویت انعطافپذیری روانشناختی میتواند بهعنوان راهکاری مداخلهای برای کاهش اثرات منفی کمالگرایی بر نشخوار فکری در دانشجویان موردتوجه قرار گیرد. نتایج این پژوهش بر اهمیت مداخلات روانشناختی برای بهبود سلامت روان دانشجویان، بهویژه در مواجهه با فشارهای کمالگرایانه، تأکید دارد. همچنین میتوان از این نتیجه در زمینه پیشرفت تحصیلی نیز بهره برد.
کلیدواژهها [English]