تدوین مدل ساختاری رابطه‌ی بین بی‌موبایل هراسی (نوموفوبیا) و افسردگی با نقش واسطه‌ای اضطراب اجتماعی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)،قزوین، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

3 گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی،  دانشگاه شاهد، تهران، ایران

4 گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای اضطراب اجتماعی در رابطه‌ی بین نوموفوبیا و افسردگی انجام شد. روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری ‌این پژوهش را تمامی‌‌‌دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در مقاطع تحصیلی متفاوت که در سال ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند و برای حجم نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای ۲29 نفر از بین دانشجویان انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی جرابک، پرسشنامه نوموفوبیا ‌‌یلدریم و کوریا و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند گردآوری شد. داده‌های حاصله به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.‌ یافته‌ها‌ برازش مدل پیشنهادی را مورد تأیید قرار دادند. بررسی مسیرهای مستقیم و غیر‌مستقیم پژوهش نشان دادند که نوموفوبیا و اضطراب اجتماعی با افسردگی رابطه معناداری داشت. همچنین اضطراب اجتماعی در رابطه‌ی بین متغیرهای نوموفوبیا و افسردگی نقش واسطه‌ای داشت. براساس ‌یافته‌ها می‌توان ‌این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که متغیرهای پژوهش به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم با افسردگی دانشجویان ارتباط داشت. از ‌این رو پیشنهاد ‌می‌شود که متخصصان سلامت روان بر اساس یافته‌های مدل به کاهش اثرات منفی افسردگی، اضطراب اجتماعی و نوموفوبیا در دانشجویان بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Structural Model of the Relationship between Nomophobia and Depression with the Mediating Role of Social anxiety in Students

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Shiri 1
  • Masoumeh Rahimpour 2
  • Mohammad Rostami 3
  • Aylin hasanzadeh 4
1 Department of psychology, Faculty of social sciences, Imam Khomeini international university, Qazvin, Iran
2 Department of psychology, Faculty of social sciences, Imam Khomeini international university, Qazvin, Iran
3 Department of psychology, faculty of Human sciences, Shahed university, Tehran, Iran
4 Department of psychology, faculty of social sciences, Imam khomeini international university, Qazvin, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of social anxiety in the relationship between nomophobia and depression. The current research method was correlation based on structural equations modeling. The statistical population of this research consists of all the students of Imam Khomeini International University (RA) Qazvin in different academic levels who were studying in 2023-2024. A random cluster sampling method was applied to select 229 students. The data were collected using the social anxiety questionnaires of Jerabek, the nomophobia questionnaire of Yıldırım and Correa and the depression, anxiety and stress scale of Lavibond and Lavibond. The obtained data were analyzed using by structural equation modeling. The findings confirmed the fit of the proposed model. The investigation of direct and indirect paths of the research showed that nomophobia and social anxiety had a significant relationship with depression. Also, social anxiety had a mediating role in the relationship variables. Based on the findings, it can be concluded that research variables were directly and indirectly related to students' depression. Therefore, it is suggested that mental health professionals reduce the negative effects of depression, social anxiety and nomophobia Based on the model findings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • nomophobia
  • social anxiety