اثربخشی آموزش ادراک اجتماعی بر تحریف های شناختی و قلدری پسران دانش‌آموز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی تربیتی، پژوهشکده تعلیم و تربیت استان خوزستان، آموزش و پرورش دزفول

2 گروه ریاضی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی دزفول ،ایران.

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ادراک اجتماعی بر تحریف‌‌های شناختی و قلدری دانش‌آموزان بود. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پسران دانش‌آموز پایه هشتم شهر دزفول در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. جهت انتخاب نمونه از بین مدارس دو مدرسه و از سه پایه تحصیلی آن مدارس، دانش‌آموزان پایه هشتم بصورت تصادفی انتخاب شدند و در آزمون قلدری شرکت کردند و 40 نفر که بالاترین نمره را در این آزمون داشتند بصورت نمونه‌گیری هدفمند از هر کدام از مدارس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های چگونه من فکر می‌کنم و قلدری ایلی نویز را در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای در معرض مداخله آموزش ادراک اجتماعی قرار گرفتند و در طول این مدت گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ادراک اجتماعی به طور معنی‌داری باعث کاهش تحریف‌های شناختی و قلدری دانش‌آموزان شده است. لذا با توجه به این یافته‌ها، استفاده از چنین برنامه‌ی آموزشی در مدارس توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Social Perception Training on Cognitive Distortions and Bullying in Student Boys

نویسندگان [English]

  • Abdolreza Akbari 1
  • Nahid Ganjealivand 2
1 PhD in Educational Psychology, Khuzestan Province Education Institute, Dezful Education, Iran
2 Department of Mathematics, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of social perception training on students' cognitive distortions and bullying. The research method was a semi-experimental type with pre-test and post-test design with a control group. The study's statistical population was all eighth grade student boys in Dezful city (Iran) in the academic year 2021-22. To select a sample from among the schools, two schools and from the three educational levels of those schools, eighth grade students were randomly selected and participated in the bullying test, and 40 students who had the highest score on this test were selected as a purposeful sampling from each of the schools and completed The How I Think and Illinois Bullying Questionnaires in the pre-test and post-test stages. The experimental group was took the social perception training intervention for 10 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any intervention during this period. Multivariate and Univariate Analysis of covariance were used to analyze the data. The results showed that social perception training significantly reduced cognitive distortions and bullying of students. Therefore, given these findings, it is recommended to use such educational program in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bullying
  • cognitive distortions
  • social perception
  • student