ارزیابی مدل مفهومی گروه درمانی تعلل‌ورزی نوجوانان ایرانی با استفاده از رویکرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند، شیراز، ایران

چکیده

تعلل‌ورزی یکی از چالش‌های مهم در زندگی روزمره و تحصیلی نوجوانان است که موجب نگرانی‌های روان شناختی و کاهش عملکرد آنها می‌شود. پژوهش حاضر به طراحی و ارزیابی مدل مفهومی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد جهت کاهش تعلل‌ورزی در نوجوانان ایرانی پرداخته بود. روش پژوهش از نوع توسعه‌ای با طرح آمیخته اکتشافی متوالی انجام شد. بخش کیفی با مصاحبه‌های نیمه‌ ساختاریافته از ۱۷ نفر از اساتید دانشگاه و مشاوران و بخش کمّی با توزیع پرسشنامه محقق‌ساخته ۳۵ سوالی به ۴۰ نفر از خبرگان انجام شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون و تحلیل عامل تأییدی در نرم‌افزار PLS تحلیل شد. مدل مفهومی شامل 5 بعد (مهارت‌های خودیاری، بستر اجرایی گروه درمانی، ذهن‌آگاهی، تعهد و ارزش‌گذاری، حمایت گروهی) و 35 مضمون پایه بود. مقادیر روایی همگرا برای تمامی ابعاد بالاتر از حد قابل قبول بوده و صرفاً نیاز به حذف دو گویه وجود داشت. یافته‌ها نشان می‌دهد که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند به عنوان یک رویکرد مؤثر در کاهش تعلل‌ورزی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود که این رویکرد در مدارس و مراکز مشاوره به‌منظور افزایش مسئولیت‌پذیری و خودکنترلی نوجوانان به‌کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Conceptual Group Therapy Model of Iranian Adolescents' Procrastination Using the Treatment Approach Based on Acceptance and Commitment

نویسندگان [English]

  • Nesa Javid Jahromi 1
  • Nadereh Sohrabi Shegefti 2
  • Hossin Baghuly 2
  • Hojatollah javidi 3
1 PhD Student, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Zand Institute of Higher Education, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Procrastination is a significant challenge in the daily and academic lives of adolescents, leading to psychological concerns and decreased performance. This study aimed to design and evaluate a conceptual model of group therapy based on Acceptance and Commitment Therapy to reduce procrastination among Iranian adolescents. The research employed a developmental approach utilizing a sequential exploratory mixed-methods design. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with 17 university professors and counselors. For the quantitative phase, a researcher-developed questionnaire consisting of 35 items was distributed to 40 experts. Data were analyzed using thematic analysis and confirmatory factor analysis in PLS software. The resulting conceptual model comprised five dimensions: self-help skills, operational framework of group therapy, mindfulness, commitment and values clarification, and group support, with a total of 35 foundational themes. The convergent validity values for all dimensions were satisfactory, and only two items needed to be removed. The findings indicate that group therapy based on Acceptance and Commitment Therapy can serve as an effective approach for reducing procrastination among adolescents. Furthermore, it is recommended that this approach be implemented in schools and counseling centers to enhance adolescents’ responsibility and self-regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Acceptance and commitment
  • group therapy model
  • iranian adolescents
  • procrastination