اثربخشی گروه درمانی شناختی- تحلیلی بر اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد قاینات، خراسان جنوبی، ایران.

3 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

5 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

6 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی تحلیلی بر اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی همراه با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان پس ازتشخیص اختلال افسردگی اساسی وسپس مصـاحبۀ بالینی، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دوبار) برنامه درمانی شناختی تحلیلی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرارگرفت. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات ازپرسشنامه‌های افسردگی بک 11، پذیرش وعمل11 (عامل اجتناب تجربه‌ای) ونشخوار فکری استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه‌های آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای باورهای اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری، تفاوت معناداری وجود دارد. ازآنجا که کسب نمره بیشتر در متغیر اجتناب تجربه‌ای نشـان از کاهش دارد، میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل بـه میزان معنی‌داری پایین‌تر بود. درنتیجه می‌توان گفت، به کارگیری فنون درمان شناختی تحلیلی برکاهش اجتناب تجربه‌ای و نشخوار فکری دانشجویان با اختلال افسردگی اساسی تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive-Analytical Group Therapy on Experiential Avoidance and Rumination in Students with Major Depressive Disorder

نویسندگان [English]

  • Bahram Ali Ganbari Hashem Abadi 1
  • Marzieh chagosaz 2
  • Fatemeh Ghaseminiaii 3
  • Seyede Maryam Akbari Klor 4
  • Seyed Jamal Mosavi 5
  • Sama Jadidi 6
1 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Master of Counseling and Guidance, Islamic Azad University, Qaenat Branch, South Khorasan, Iran.
3 Master of Family Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
4 MA of Family Counseling, University of Tehran, Tehran, Iran.
5 M. A of Clinical Psychology, Department of Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran.
6 Msc of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of cognitive-analytical group therapy on experiential avoidance and rumination. The research design was based on a semi-experimental with pre-test-post-test approach and control group. 30 undergraduate students of Shahid Bahonar University of Kerman were randomly selected as sample after diagnosing with major depressive disorder and clinical interview, 15 of whom were assigned to experimental group and 15 to control group. The experimental group received the cognitive analytical therapy program for eight 90-minute sessions (twice a week); the control group was on the waiting list. Beck Depression Inventory-II, Acceptance and Action Questionnaire–II(Experimental Avoidance Factor) and Ruminative Responses Scale were used in the pretest and posttest for collecting information. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance(MANCOVA). The results of the study revealed a significant difference between the post-test scores of the experimental and control groups in the experiential avoidance beliefs and rumination variables with controlling the pre-test effect. Since the higher score in the experiential avoidance variable indicates a decrease, the mean of these scores in the intervention group in the post-test phase were significantly lower than that in the control group. Consequently, it can be stated that the use of cognitive-analytical therapy techniques influences the reduction of the experiential avoidance and rumination of students with major depressive disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive-analytical therapy
  • experiential avoidance
  • major depression
  • rumination
دباشی، لیلا.، نجفی، محمود و رحیمیان بوگر، اسحق(1397). اثربخشی گروه درمانی شناختی _تحلیلی برتکانشگری وتجارب تجزیه­ای در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله روان­شناسی بالینی، 10(2): 27-15.
شریفی، ونداد.، اسعدی، سیدمحمد.، محمدی، محمدرضا.، امینی، همایون.، کاویـانی، حسـین.، سـمنانی، یوسـف.، شعبانی، امیر.، شهریور، زهرا.، داوری آشتیانی، رزیتا.، حکیم شوشتری، میترا.، صدیق، ارشیا.، جلالـی رودسـری،
محسن(1383). پایایی و قابلیـت اجـرای نسـخۀ فارسـی مصـاحبۀ سـاختار یافتـۀ تشخیصـی بـرای(SCDI (DSMIV. مجله تازه­های علوم شناختی، 6(2-1): 22-10.
عباسی، ایمانه.، فتی، لادن.، مولودی، رضا و ضرابی، حمید(1391). کفایت روان­سـنجی نسـخه فارسی پرسشنامة پذیرش و عمل- نسخه دوم. مجله روش­هـا و مـدل­هـای روان­شـناختی، 2(10): 80-65.
عبدی، رضا و کبودی، ناهید(1395). نقش تعدیل کننده­ی اجتناب تجربه­­ای در رابطه­ی بین حساسیت اضطرابی و استرس ادراک شده در دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان­شناسی بالینی، 10(40): 66-57.
عینی، ساناز، نریمانی، محمد، عطادخت، اکبر، بشرپور، سجادوصادقی موحد، فریبا(1397). اثربخشی درمان شناختی- تحلیلی برقدرت ایگو وروابط موضوعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله پزشکی ارومیه، ۲۹(۱):۱-۱۱.
فتی، لادن.، بیرشک، بهروز.، عاطف وحید، محمدکاظم واسـتفان­دابسـون، کیـت(1384). سـاختارهای معناگـذاری طرحواره­ها، حالت­های هیجانی و پردازش شناختی اطلاعات هیجانی: مقایسۀ دو چارچوب مفهـومی. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان­شناسی بالینی، 11(2): 326-312.
یارالهی، نعمت اله و شعیری، محمدرضا(1397). بررسی نقش اجتناب تجربه­ای در پیش­بینی سلامت عمومی در جمعیت غیر بالینی. مجله روان­شناسی و روان­پزشکی شناخت، 5(3): 11-1.
Abasi, E., Fti, R. L.,  Molodi, R., & Zarabi, H.(2013). Psychometric properties of persian version of acceptance and action questionnaire –II. Journal of Psychological Models and Methods, 2(10): 65-80. (Text in Persian)
Abdi, R., & Kaboudi, N.(2016). The role of an avoidant moderator in the relationship between anxiety sensitivity and perceived stress in students. Quarterly Journal of Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 10(40): 66-57. (Text in Persian)
Aftab, R. (2016). The mediator role of interpersonal difficulties in relationship between experiential avoidancewith depression and anxiety. Journal of Applied Psychology, 4(40): 523-542.
Amberly, K.P., Daphne, A.D., Amanda, M.R., Nicole, A.S. and Norman, B.S.(2015). The role of cognitive processes of rumination. Personality and Individual Differences Journal, 8(6): 277-281.
Avenevoli, S., Swendsen, J.P., Burstein M. and Merikangas, K.R.(2015). Major depression in the national comorbidity survey adolescent supplement: prevalence, correlates and treatment, Journal American Academic Children Adolescent Psychiatry, 1,54(1): 37-44.
Bardeen, J. R., & Fergus, T. A.(2016). The interactive effect of cognitive fusion and experiential avoidance on anxiety, depression, stress and posttraumaticstress symptoms. Journal of contextual behavioral science,5(1): 1-6
Beck, A. T., Steer, R. A., & Carbin, M. G. (1988). Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: Twenty-five years of evaluation. Journal of Clinical Psychology Review, 8(1): 77-100.
Bond, F.W., Hayes, S.C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H.K...Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy Journal, 42(4): 676-688.
Dabashi, L., Najafi, M., & Rahimian Booger, I..(2018). The effectiveness of cognitive-analytical group  therapy on impulsivity and decomposition experiences in patients with borderline personality disorder. Journal of Clinical Psychology, 10(2): 15-27. (Text in Persian)
Eifert, G. H., Forsyth, J. P., Arch, J., Espejo, E., Keller, M., & Langer, D.(2009). Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders: Three case studies exemplifying a unified treatment protocol. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 16(4): 368-385.
Einy, S., Narimani, M., Atadokht, A., Basharpoor ,S., Sadeghi Movahhed,  F.(2018). Effectiveness of cognitive-analytical therapy on ego-strength and object realtions of persons with borderline personality disorder. The Urmia Medical Journal, 29(1): 1-11. (Text in Persian)
Fata, L., Birashk, B., Atefvahid, M. K., & Dabson, K. S.(2005). Meaning assignment structures/ schema, emotional states and cognitive processing of emotional information: comparing two conceptual frameworks. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology,11(3): 312-326.  (Text in Persian)
First, M., Spitzer, R., Gibbon, M., & Williams, J.B.(1996) User’s guide for the Structured Clinical Interview for DSM-IV Axis I Disorders: SCID-1 clinician version. Washington DC, American Psychiatric Association.
Gimeno,  E., & Chiclana, C.(2017). Cognitive analytic therapy and mentalizing function. European Psychiatry Journal, 41(13): 75-76.
Hasegawa, A., Kunisato,Y., Morimoto, H., Nishimura, H and Matsuda, Y.(2018). How do rumination and social problem solving intensify depression? A longitudinal Study, Journal of Rational-Emotive and Cognitive- Behavior Therapy, 36(1): 28-46.
Hasegawa, A., Yoshida, T., Hattori, Y., Nishimura, H., Morimoto, H and Tanno, Y.(2015b). Depressive rumination and social problem solving in Japanese university students, Journal of Cognitive Psychotherapy, 29(2): 134–152.
Hayes, S. C., Strosahl, K., Wilson , K.G., Bisset ,R.T., Pistrollo, J., Toarmino, D., et al.(2004). Measuring experiential avoidance :A preliminary test of a working model. The Psychological Record Journal , 54(4): 553-578.
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J.(2013). Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Journal of Behavior therapy,44(2): 180-198.
Hershenberg, R., Mavandadi, S., Wright, E., & Thase, M. E.(2017). Anhedonia in the daily lives of depressed veterans: A pilot report on experiential avoidance as a moderator of emotional reactivity. Journal of Affective Disorders, 208(1): 414-417.
Kellett, S., Stockton, C., Marshall, H., Hall, J., Jennings, C., & Delgadillo, J.(2018). Efficacy of narrative reformulation during cognitive analytic therapy for depression: Randomized dismantling trial. Journal of Affective Disorders, 239(15): 37-47.
Lucas, M., Chocano-Bedoya, P., Schulze, M.B., Mirzaei, F., Oreilly E.J., Okereke, O.I,. Hu, F.B., Willett, W.C. and Ascherio, A.(2014). Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women. Brain, Behavior, and Immunity, 36: 46-53. doi: 10.1016/j.bbi.2013.09.014.
McCracken, L. M., & Gutiérrez-Martínez, O.(2011). Processes of change in psychological flexibility in an interdisciplinary group-based treatment for chronic pain based on Acceptance and Commitment Therapy. Behaviour research and therapy, 49(3), 267-274.
McCutcheon,  K. L., Kerr, A. B.,  & Chanen, A. M.(2019). Chapter 6-Cognitive Analytic Therapy: A Relational Approach to Young People With Severe Personality Disorder. Journal of  Case Formulation for Personality Disorders, 33(12): 95-111.
Nolen, S., & Morrow, J.(1991). A preospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 loma prietaearthquake, Journal of Personality and Social Psychology, 6(1): 115-121.
Rice, F., Riglin, L., Lomax, T., Souter, E., Potter, R., Smith, D. J., Thapar, A.K. and Thapar, A.(2019). Adolescent and adult differences in major depression symptom profiles. Journal of Affective Disorders, 243(15): 175-181.
Ross, R. M.,  Hartig, B., &  McKay, R.(2017). Analytic cognitive style predicts paranormal explanations of anomalous experiences but not the experiences themselves: Implications for cognitive theories of delusions. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 56(9): 90-96.
Ryle, A.,&  Low, J.(1993). Cognitive analytic therapy. Handbook of Psychotherapy Integration (Oxford Series in Clinical Psychology).
Sharifi, V., Asadi, S. M., Mohammadi, M. R., Amini, H., Kaviani, H., Semnani, Y., & et al .(2004). Reliability and feasibility of the persian version of the structured diagnostic interview for dsm-iv (scid). Journal of  Advances in Cognitive Science, 6 (1 and 2): 10-22. (Text in Persian)
Tousignant, O. H., Taylor,  N. D., Suvak,  M. K.,  & Fireman, G. D.(2018). Effects of Rumination and Worry on Sleep.  Journal of  Behavior Therapy, In Press.
Yarollahi,  N. A., & Shairi,  M. R. (2018). Investigation the role of experiential avoidance on anticipation general health in non-clinical samples. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry,  5(3):1-11. (Text in Persian)