اثربخشی آموزش تاب‌آوری گروهی بر مؤلّفه‌های سلامت عمومی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء(س)

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش تاب‌آوری گروهی بر سلامت عمومی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. پس از اجرای پرسشنامه‌های تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) و سلامت عمومی گلدبرگ (1972)، تعداد 30 دانش آموز دختر سال اول دبیرستانی با میانگین سنی 15 سال و 2 ماه (دامنه سنی17-15) انتخاب شدند که نمرات تاب‌آوری و سلامت عمومی پایین را در پرسشنامه‌های مذکور کسب کرده بودند و به‌طور تصادفی در دو گروه 15 نفره جایگزین شدند. آزمودنی‌های هر گروه به کلیه گویه‌های پرسشنامه‌های تاب‌آوری و سلامت عمومی در دو وهله قبل از مداخله و پس از مداخله پاسخ دادند. روش این پژوهش آزمایشی و طرح این پژوهش دو گروهی، پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. پس از اجرای 10 جلسه آموزش تاب‌آوری گروهی کراگر(2006)، تحلیل یافته‌ها با استفاده از آزمون t حاکی از افزایش معنادار تاب‌آوری و سلامت عمومی آزمودنی‌ها بود. با توجه به یافته‌های فوق می‌توان گفت آموزش تاب‌آوری گروهی به واسطه تغییر سازه‌های روان‌شناختی به افزایش سلامت عمومی منجر می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد آموزش تاب‌آوری برای مدیریت مؤلّفه‌های سلامت عمومی اثربخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The efficacy of group education resilience on General Health among girls\' students

نویسندگان [English]

  • Fereshte Sheikhzadeh 1
  • Morteza Tarkhan 2
  • Neda Golchin 2
  • Hoseyn Zare 2
1
2
چکیده [English]

The objective of this research was to investigate the effectiveness of group education resilience on general health among high school girl's students. Hence, 30 participants after completing Connor-Davidson (2003) Resilience Scale and Goldberg (1972) General Health Questionnaire with mean age 15 years and 2 month (ranged from 15-17 years) who had low scores on both questionnaire were selected and randomly assigned in two groups of 15 participants. All of the participants completed the items of General Health Questionnaire and Resilience prior to and after the intervention. This research was conducted by using quasi experimental study with pretest-posttest design, using control group. Data analysis with T-test revealed that mental health and resilience improved significantly (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • girls' students
  • resilience
  • General Health
 
ابوالقاسمی، عباس (1390). ارتباط تاب‌آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مجله مطالعات روان شناختی، دورۀ7، شمارۀ3‌، 152-131.
پالاهنگ، حسن.، نصر اصفهانی، مهدی.، براهنی، محمد نقی و شاه محمدی، داود (1375). بررسی همه‌گیرشناسی اختلال‌های روانی در شهر کاشان. فصلنامه اندیشهورفتار، 2 (4)، 19-27.
تقوی، محمد رضا (1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی. مجله روان‌شناسی، 5 (4)، 398-381.
خوشمرام، نجمه و گلزاری، محمود (1390). اثربخشی آموزش افزایش عاطفه مثبت بر میزان رضایت زناشویی و سبک دلبستگی در دانشجویان متأهل. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، 7 (3)، 29-50.
سامانی، سیامک.، جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس‌ (1386). تاب­آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجلهروانپزشکیوروان‌شناسیبالینیایران، اندیشهورفتار، 50، 290-295.
صفاری‌نیا، مجید.، ترخان، مرتضی و مهرآبادی، فاطمه(1393). اثربخشی آموزش مصون سازی در مقابل استرس بر فرسودگی شغلی و تاب‌آوری کارکنان دانشگاه. مجله مطالعات روان‌شناختی. دوره 10، شماره1،108-89.
کاوه، منیژه.، علیزاده، حمید.، دلاور، علی‌ و برجعلی، احمد‌ (1390). تدوین برنامه افزایش تاب­آوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مؤلّفه­های کیفیت زندگی والدین دارای کودک کم­توان ذهنی خفیف. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11 (2)، 140-119.
محمدی، مسعود (1384). بررسی متغیرهای خانوادگی و فردی در افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد، رساله دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی.
میکائیلی، نیلوفر.، گنجی، مسعود و طالبی جویباری، مسعود (1391). مقایسه تاب­آوری، رضایت از زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2(1)، 137-120.
نینان، م و درایدن، دبلیو. (1392). کمک به شکل‌گیری تاب­آوری رویکرد شناختی رفتاری. ترجمه حسین‌پور و گلچین، تهران: ارجمند.
 
Bartone, P.T., Hystad, S.W., Eid, J., & Brevik, J. I. (2012). Psychological hardiness and coping style as risk/resilience factors for alcohol abuse. Military Medicine, 177, 517–524.
Beasley, M., Thompson, T., & Davidson, J. (2003). Resilience in response to life stress: the effects of coping style and cognitive hardiness. Peers and Individual Differences, 34(1):77-95.
Bonanno, G.A., & Mancini, A.D. (2012). Beyond resilience and PTSD: Mapping the heterogeneity of responses to potential trauma. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 4, 74–83.
Bourne, B.(2004). Resiliency: What we have lerrned. Fourth edition. Sanfrancisco wested.
Buchanan, A., and Brinke, J.T. (1998). Recovery from emotional and behavioral problems. NHS Executive, Anglia and Oxford: University of Oxford.
Conner, K.M., & Davidson, J.R.T. (2003). Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety; 18, 76-82.
Davidson, R. J. (2000). "Affective style, psychopathology, and resilience: Brain mechanisms and plasticity. American Psychologist, 55, 1196-1214
Diener, E., Lucas, R., Schimmack, U., & Helliwell, J. (2009). Well-being for Public Policy. New York:Oxford University Press.
Duerr, M. (2008). The use of meditation and Mindffulness practices of support Millitary care providers: A prospectus. 2, 28-39.
Friborg, O., Barlaug, D., Martinussen, M., Rosenvinge, J. H., & Hjemdal, O. (2005). Resilience in relation to personality and intelligence. International Journal of Methods in Psychiatry Research, 14, 29-42.
Goldberg, D.P. (1972). The detection of psychiatric illness by questionnaire. Oxford University Press: London.
Hunter, A. J. and Chandler, G. E. (1999), Adolescent Resilience. Journal of
Nursing Scholarship, 31
, 243–247.
Inzlicht, M, Aronson, J, Good, C & McKay, L, (2006). A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology, 42, 323-336.
Isen, A.S. (2003). Positive affect as a source of human strength. In G.L. Aspinwall and U.M. Studinger (Eds). A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology. Washing, DC: American Psychological Association.
Jacelon, C. S. (1997). The trait and process of resilience. Journal of Advanced Nursing, 25, 123-129.
Judkins S. (2004). Stress among nurse managers: can anything help? Nurse Researcher, 12 (2),58-70.
Kruger, L. (2006). Resilience enhancement Kit design. University of Pretoria, 162-193.
Lee, J. E. C., Sudom, K. A., & Zamorski, M. A. (2013). Longitudinal Analysis of Psychological Resilience and Mental Health in Canadian Military Personnel Returning From Overseas Deployment Higher-order model of resilience in the Canadian Forces. Journal of Occupational Health Psychology, 18, (3), 327–337
Lemay, R., & Ghazal, H. (2001). Resilience and positive psychology: finding hope. child and family, 5 (1), 10-21.
Luthar, S.S., and Cicchetti, D., Becker, B. (2000). ‘The construct of resilience: implications for interventions and social policies’, in Development and Psychopathology, 12, 857–85.
Lyubomirsky, S., Dickerhoof, R., Boehm, J. K., & Sheldon, K. M. (2008). How and why do positive activities work to boost well-being?: An experimental longitudinal investigation of regularly practicing optimism and gratitude. Manuscript under review.
Maddi ,S.R & Khoshaba ,D.M. (2005). Resilience at work. AMA com, American management Association, 1601, Broadway, N.Y10019.
Masten, A., Best, K. & Garmezy, N. (1990) Resilience and development. Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2, 425-444.
Neill, J. T., & Dias, K. L. (2001). Adventure Education and Resilience: The Double-Edged Sword. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1(2), 35-42.
Newberger, C.M., & Gremy, I.M. (2004). Clinical and Institutional Interventions and Children's Resilience and Recovery from Sexual Abuse, In: Clauss-Ehlers. CS and Weist, MD, eds, Community Planning to Foster Resilience in Children, Kluwer Academic Publishers, 197-215.
Newman, R. (2003). Providing direction on the road to resilience. Behavioral Health management. 23 (4), 32-43.
Newman, T., & Blackburn, S. (2002). Transitions in the lives of children and young people: resilience factors, Edinburgh: Scottish Executive Education Department.
Patel, V., & Goodman, A. (2007). Researching protective and promotive factors in mental health. International Journal of Epidemiology, 36, 703-707.
Reivich, K., Shatte´, A., & Gillham, J. (2003). Penn resilience training for college students: Leader’s guide and participant’s guide. Unpublished manuscript, University of Pennsylvania.
Rhodewalt, F., Keller, H. (1998). Conceptions of ability, achievement goals, and individual differences in education: On the application of implicit theories. Journal of Personality, 62, 67–85.
Rutter M. (1993). Resilience: Some conceptual considerations. Journal of Adolescence Health; 14, 626-631.
Seligman, M. E. P., Rashid, T. E., & Parks, A. (2006). Positive psychotherapy. American Psychologist, 61, 774-788.
Seligman, M. E. P., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60, 410-421.
Smith, R. (2002). Research review: promoting children’s emotional health, Bernardo’s. University of California, Riverside
Soderstrom, M., Dolbier, C.L., Leiferman, J.A., &  Steinhardt, M.A. (2000). The relationship of hardiness, coping strategies, and perceived stress to symptoms of illness. Journal of Behavior Med.; 23(3),311-328.
Steinhardt, M.A. Mamerow , M.M. Brown, S.A. & Jolly, C,A. (2009). A Resilience Intervention in African American Adults with Type 2 Diabetes: A Pilot Study of Efficacy, the National Institute of Nursing Research awarded to The University of Texas at Austin School of Nursing (MAS) and NIHRO1AG20651 (CAJ).
Tol, W.A., Song, S., & Jordans, M.J.D. (2013). Annual Research Review: Resilience and mental health in children and adolescents living in areas of armed conflict – a systematic review of findings in low- and middle-income countries, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 11, 1-16.
Vincent, E.C. (2007). Gender Differences In Protective Factors Associated WithEducational, Emotional And Dual Domain Resilience, Doctor of Philosophy, Department of Counseling and Educational Psychology, Indiana University.
Werner, E.E., and Smith, R.S. (1992). Kauai’s Children Come of Age, Honolulu: University of Hawaii Press.
Werner, E.E.(1995). Resilience in development. Current Direction in psychological science, 4, 81-85.