بررسی اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای و کاهش نشانه‌های اختلال

نویسندگان

چکیده

مطالعه حاضر به‌منظور بررسی اثر‌بخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری برسبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای و کاهش نشانه‌های این اختلال، اجرا شد. به این منظور 30 نفر از مادران مراجعه‌کننده به بخش روان‌پزشکی (بخش اختلالات رفتاری ) بیمارستان بوعلی سینای همدان که مایل به شرکت در برنامه آموزشی بودند، در دو گروه آزمایشی و کنترل به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه برنامه آموزش والدین با رویکرد آدلری را دریافت کرد. و گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکرد.طرح پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با مدل پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش دو پرسشنامه آشنباخ(1991) و پرسشنامه سبک‌های مقابله‌ای کارور‌(1989‌) بود. که برای تشخیص نافرمانی مقابله‌ای در کودکان و بررسی سبک‌های مقابله‌ای مادرانشان از آن‌ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج بیان‌کننده اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر سبک‌های مقابله‌ای مادران کودکان دارای (ODD)یا اختلال نافرمانی مقابله‌ای کاهش نشانه‌های اختلال (ODD) بود. فرضیه‌های پژوهش درباره تغییر سبک‌های مقابله‌ای و کاهش نشانه‌های اختلال (ODD) با 95% اطمینان تأیید شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring the efficacy of parental training with Adlerian approach on coping styles of mothers of children with oppositional defiant disorder & on reduction 0f ODD symptoms

نویسندگان [English]

  • Roshanak Khodabakhsh
  • Mostafa Jafari
چکیده [English]

This study was conducted to explore the efficacy of parental training with Adlerian approach on coping styles of mothers of children with oppositional defiant disorder. For doing this, between 86/3/15 to 86/4/15, 40 mothers who consulted the psychiatric ward (behavioral section) of Hamedan Bu Ali Sina Hospital which tended to participate in training program were assigned randomly into experimental and control groups.Experimental group was under a 10 session parental training program with Adlerian approach while control group received none.The research design was quasi-experimental one with pre and post test with control group.2 questionaires were used in this study for diagnosing oppositional defiant disorder in children and coping styles in mothers with Achenbach (1991) and Coping Style questionaire (1989).For analyzing the data independent t-test was used. The results Showed of the effectiveness of parental training with Adlerian approach on coping styles of mothers of children with ODD. Research hypotheses about changing the coping styles and reduction of ODD symptoms were confirmed with .95 confidence coefficient.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parental educating
  • Coping styles
  • Adlerian approach
  • oppositional defiant disorder