اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر سال اول متوسطه شهر زنجان

نویسندگان

چکیده

پیشرفت تحصیلی از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت نظام آموزشی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود.در پژوهشی شبه آزمایشی، بانمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 44 دانش‌آموز دخترسال اول متوسطه انتخاب و پیش‌آزمون هوش هیجانی بار- آن در میان آن‌ها اجرا شد که بعد از همتاسازی در نمره هوش هیجانی‌، به صورت تصادفی در گروه‌های کنترل و آزمایش جایگزین شدند(22 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه کنترل). دوره 36ساعته آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش به اجرا گذاشته شد. سپس برای هر دو گروه پس‌آزمون هوش هیجانی انجام شد. شاخص پیش‌آزمون و پس‌آزمون پیشرفت تحصیلی‌، معدل نیم سال اول و دوم اول متوسطه بود. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش هیجانی در افزایش پیشرفت تحصیلی به طور معنا‌داری(005/0> P) مؤثر بوده است و افزایش پیشرفت تحصیلی را باعث شده است. بنابراین، آموزش هوش هیجانی می‌تواند یک روش مداخله‌ای مفید برای افزایش پیشرفت تحصیلی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of emotional intelligence training on academic achievement in girl adolescences students in Zanjan

نویسندگان [English]

  • Alireza kakavand
  • Qamar kiani
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on academic achievement in girl adolescences students. In this quasi experimental design, 44 first grade girl students in high school were selected through multi stage cluster sampling and were assessed with Bar_On emotional intelligence questionnaire(‌Pre-test).Then randomly assigned in two experimental and control groups. Both groups were matched by emotional intelligence.(22 students in experimental group and 22 students in control group). Training program of emotional intelligence during 36-hours and 18 sessions used for experimental group. Post-test was performed on two groups .Criteria for pre-test and post-test of academic achievement was Students'GPA of their mid-term exams. Data analysis through co_ variance analysis showed that training of emotional intelligence was significantly effective in the enhancing academic achievement (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional intelligence
  • Academic Achievement
  • Adolescent