بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن تنظیم شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان زن متأهل دانشگاه‌های دولتی تهران در سال 1388 بود. روش نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری در دسترس و گمارش تصادفی بود. نمونه 30نفر را شامل بود که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش ، کنترل) گمارده شدند. برای گروه آزمایش کلاس مهارت ابراز وجود برگزار شد. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت زناشویی با میزان ابراز وجود رابطه معناداری دارد. آموزش مهارت ابراز وجود در افزایش ابراز وجود دانشجویان زن از طریق کاهش درجه ناراحتی مؤثر است‌، آموزش مهارت ابراز وجود در افزایش ابراز وجود دانشجویان زن از طریق افزایش احتمال بروز رفتار مؤثر است، مؤلّفه‌های ابراز وجود باهم ارتباط معناداری دارند و آموزش مهارت ابراز وجود بر افزایش میزان رضایت زناشویی دانشجویان زن مؤثر است‌. شایان ذکر است که بعد از ٢ ماه پیگیری انجام شد و نتایج نشان داد که آموزش مهارت ابراز وجود همچنان اثر خود را حفظ کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Female students becoming assertive as a way of increasing marital satisfaction

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Azadeh Mousavizadeh
  • Somayeh Torani
  • Faramarz Sohrabi
چکیده [English]

To show the impact of assertive training on marital satisfaction, a random sample of 30 university students was divided into two groups, one of which went through an assertive training course. Marital satisfaction of both groups was assessed both before and after the training course. The data analyses revealed that the two constructs are correlated andgoing through the training course improves assertiveness and marital satisfaction. The follow up after two months showed persistence of the improvement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • assertiveness training
  • marital satisfaction
  • Female Students