در این پژوهش فرآیند حل مساله علوم اجتماعی و نقش مولفه های روان شناختی - دانش حیطه خاص و دانش ساختاری، دانش فراشناختی، مهارت های استدلالی و نگرش دانش آموزان نسبت به حیطه علوم اجتماعی در حل مساله علوم اجتماعی - در دو حیطه موضوعی تساوی جنسیت و صلح مورد بررسی قرار گرفت.
هجده دانش آموز دختر پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی شهر تهران از طبقات اجتماعی - فرهنگی بالا، متوسط و پایین (بر حسب تحصیلات والدین) انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه جمع آوری گردید، بنابراین روش تحقیق کیفی بوده است.
یافته ها نشان داد دانش آموزان با عملکرد موفق در حل مساله در مولفه دانش حیطه خاص و دانش ساختاری، دانش فراشناختی و مهارت های استدلالی، عملکرد بالایی داشتند، در حالی که دانش آموزان با عملکرد ناموفق در تمامی مولفه های مذکور عملکردی پایین داشتند. در مولفه نگرش بین دانش آموزان با عملکرد بالا، متوسط و پایین، تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نگردید. نکته قابل ذکر تفاوت قابل ملاحظه عملکرد دانش آموزان در حل مساله صلح نسبت به مساله تساوی جنسیت بوده است. بررسی یافته ها نمایانگر تعامل پیچیده عوامل روان شناختی اعم از عوامل شناختی و غیرشناختی در حل مسایل علوم اجتماعی می باشد.
هاشمی, سهیلا, & شهرآرای, مهرناز. (1386). بررسی مولفه های روان شناختی در فرایند حل مساله علوم اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی شهر تهران. مطالعات روانشناختی, 3(3), 49-78. doi: 10.22051/psy.2007.1702
MLA
سهیلا هاشمی; مهرناز شهرآرای. "بررسی مولفه های روان شناختی در فرایند حل مساله علوم اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی شهر تهران", مطالعات روانشناختی, 3, 3, 1386, 49-78. doi: 10.22051/psy.2007.1702
HARVARD
هاشمی, سهیلا, شهرآرای, مهرناز. (1386). 'بررسی مولفه های روان شناختی در فرایند حل مساله علوم اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی شهر تهران', مطالعات روانشناختی, 3(3), pp. 49-78. doi: 10.22051/psy.2007.1702
VANCOUVER
هاشمی, سهیلا, شهرآرای, مهرناز. بررسی مولفه های روان شناختی در فرایند حل مساله علوم اجتماعی در دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی شهر تهران. مطالعات روانشناختی, 1386; 3(3): 49-78. doi: 10.22051/psy.2007.1702