تأثیر تحریک نقاط حساس گوش بر توانایی هوش کلامی دانش آموزان آسیب دیده ی مغزی پسر کم هوش مرزی آموزشگاه استثنائی پویا در سال تحصیلی 1382-1381

نویسندگان

چکیده

این پژوهش، به بررسی تأثیر نقاط حساس گوش بر توانایی هوش کلامی دانش آموزان آسیب دیده ی مغزی پسر با هوش بهر مرزی می پردازد. برای انجام پژوهش، 28 دانش آموز پسر آسیب دیده ی مغزی 6 تا 16 ساله که بهره هوشی آن ها بین 70 تا 90 بود و در آموزشگاه استثنائی پویا در شهر اصفهان تحصیل می کردند انتخاب شدند و برای بررسی توانایی هوش کلامی آن ها از خرده آزمون های تست هوش کلامی وکسلر استفاده شد. این مطالعه، به روش شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با یک گروه انجام شد. در مرحله ی آزمایش، متغیر مستقل که عبارت از چسباندن دانه های گیاه واکسریا در مناطق حساس گوش بود به مدت دو ماه صورت گرفت و تأثیر آن بر متغیر وابسته، یعنی توانایی هوش کلامی، بررسی شد. بر اساس یافته های پژوهش، اختلاف معنادار آماری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در خرده آزمون های درک مطلب، واژه گان، محاسبه ی عددی، اطلاعات و تشابهات دیده شد.

کلیدواژه‌ها