سنجش اعتیادپذیری دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهرستان فریدن در سال تحصیلی 84-85

نویسندگان

چکیده

هدف این تحقیق تعیین میزان اعتیادپذیری دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهرستان فریدن و تعیین سهم هر یک از عوامل سلامت روانی (نبود نشانه های جسمی، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی و افسردگی)، مشخصات فردی و جمعیت شناختی، عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان در پیش بینی اعتیاد پذیری دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهرستان فریدن بود. نمونه پژوهش عبارت بود از مجموع دانش آموزان 10 کلاس از دبیرستانهای پسرانه دوره متوسطه نظری شهرستان فریدن که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده از بین 50 کلاس این شهرستان در سال تحصیلی 84-85 انتخاب شدند (N=232). برای ارزیابی سلامت روانی از فرم 28 سوالی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، برای اندازه گیری استعداد اعتیاد از خرده مقیاس استعداد اعتیاد پرسشنامه سنجش اعتیاد و برای سنجش مشخصات فردی و جمعیت شناختی، عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان از 3 پرسشنامه محقق ساخته شده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که %63.8 دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهرستان فریدن استعداد بسیار کمی برای ابتلا به اعتیاد دارند (نمره های (1-18، %20 آنها استعداد کمی برای ابتلا به اعتیاد دارند (نمره های (19-20، %8-1 آنها استعداد متوسطی برای ابتلا به اعتیاد دارند (نمره های (21-22، %5.7 استعداد زیادی برای ابتلا به اعتیاد دارند (نمره های (23-24 و %2.4 آنها استعداد بسیار زیادی برای ابتلا به اعتیاد دارند (نمره 25 و بالاتر). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که سلامت روانی می تواند به طور معنی داری استعداد اعتیاد دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری را پیش بینی کند (P=00.0)،‌ اما اضافه شدن هر یک از متغیرهای مشخصات فردی و جمعیت شناختی، عوامل خانوادگی و عوامل مرتبط با مدرسه و همسالان به معادله باعث افزایش معنی دار قدرت پیش بینی استعداد اعتیاد دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری نمی شود.

کلیدواژه‌ها