مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش‌آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان

نویسندگان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با دانش‌آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر با و بدون اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در مقطع دبستان در شهر تهران بود که در سال تحصیلی 86- 1385 مشغول به تحصیل بودند. به این منظور بااستفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای چهار مدرسه از بین مدارس شهر تهران انتخاب شد و تمامی دانش‌آموزان این مدارس براساس نشانه‌های ارائه شده در چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی آزمون شدند. 166 دانش‌آموز در بین 1755 دانش‌آموز دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تشخیص داده شدندکه نشان دهنده شیوع 9 درصد در بین این مدارس بود. از این دانش‌آموزان به طور تصادفی 110 دانش‌آموز به عنوان گروه دارای اختلال انتخاب شد. 110 دانش‌آموز بدون این اختلال که از نظر جنسیت و پایه تحصیلی مانند نمونه دارای اختلال بودند نیز به طور تصادفی انتخاب شدند. مقیاس درجه بندی مهارت‌های اجتماعی (فرم معلم) برای هر دو گروه اجرا شد. فرضیه‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و طرح عاملی بررسی شد. یافته‌ها نشان داد دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در هر سه خرده مقیاس مهارت‌های اجتماعی (همکاری، جرأت ورزی، خودکنترلی) از دانش‌آموزان بدون این اختلال به طور معناداری پایین‌تر بودند (01/0>p). مقایسه زیر نوع‌ها نیز انجام شد. زیر نوع‌های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی(بی توجه غالب، بیش فعال غالب و مرکب) نیز در مهارتهای اجتماعی تفاوت معناداری با یکدیگر نشان دادند (01/0>p). این پژوهش برای زیر نوع‌های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به تفکیک جنسیت انجام شد و تفاوت معناداری در سطح05/0 نشان داد. بر اساس این تحقیق می‌‌توان نتیجه گرفت که مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان بدون اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی با دانش‌آموزان دارای این اختلال متفاوت است، این موضوع درخصوص زیر نوع‌ها نیز مشاهده شد. از یافته‌های این تحقیق می‌‌توان در درمان و آموزش استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study on social skills in primary students with and without Attention deficit Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • Leila Kowsary
  • Hamid Alizadeh
  • Hamid Alizadeh
چکیده [English]

This study was designed to compare social skills in primary school students with and without ADHD. Four schools were chosen randomly to indicate primary school students with and without ADHD in both sexes. Screening was done according to DSM-IV criteria and 166 ADHD cases were diagnosed among 1755 children. One hundred ten (110) ADHD students were selected randomly for comparing social skills on the basis of teacher’s questionnaire. With the same number matched without ADHD children. Hypotheses were evaluated by t test and analysis of variance. Results indicated that social skills in ADHD students were lower than normal peers. The ADHD students were lower in all social skills scales (cooperation, assertiveness and self control) p

کلیدواژه‌ها [English]

  • attention Deficit hyperactivity disorder
  • ADHD
  • Social Skills
  • Subtypes