اسلامی نصرت آبادی، مهدیه.، نمازی زاده، مهدی.، اصلانخانی، محمدعلی. (1398). تأثیر بازیهای توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه وکارکردهای شناختی کودکان بیشفعال.
طب توانبخشی،9 (1)،201 -208.
https://doi.org/10.22037/jrm.2019.111196.1828
اسمعیلی، رسول.، استکی, مهناز،. شهریاری احمدی، منصوره. (1401). مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی پارس و پریسا بر کنترل بازداری دانشآموزان دارای نقصتوجه/بیشفعالی.
مطالعات روانشناختی, 18(3), 119-132.
https://doi.org/10.22051/psy.2022.40859.2637
امینی، داریوش.، الماسی، مجید.، نوروزی همایون، محمدرضا. (1401). اثربخشی تمرینات یکپارچهسازی حسی- حرکتی و توانبخشی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی (حافظه فعال، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی) کودکان دارای کمتوجهی بیشفعالی.
توانمندسازی کودکان استثنایی، 13(2)، 95-79
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2022.318579.1619
بخشی، رقیه،. صدیقی ارفعی، فریبرز. (1400). اثربخشی آموزش هوش هیجانی با میانجیگری خودکارآمدی اجتماعی بر اضطراب اجتماعی و کمالگرایی دانشآموزان دختر. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 18(43), 35-17
https://doi.org/10.22111/jeps.2021.6477
جلیلی، فاطمه.، نجاتی، وحید.، احدی،حسن.، کتان فروش،سید علی. (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. ۲۹ (۲) : ۱۷۱-۱۸۰.
رنجبر، محمدجواد.، بشرپور، سجاد.، صبحی قراملکی، ناصر.، نریمانی، محمد. (1398). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی- رایانهای و تمرینهای عملی عصبروانشناختی بر بهبود حافظه کاری و توجه پیوسته دانشآموزان نارساخوان.
روان شناسی افراد استثنایی، 9(34)، 111-135.
https://doi.org/10.22054/jpe.2019.44751.2029
سلطانیپور، معصومه.، پرند، اکرم.، حسنی ابهریان، پیمان.، و شریف یزدی، سعید. (1400). تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/بیش-فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی, 9(2),31-43.
عزیزی، امیر.، میردریکوند، فض اله.، سپهوندی، محمدعلی. (1398). مقایسه تأثیر توانبخشی شناختی، نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر حافظه فعال در دانش آموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص.
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21(1)، 41-31.
https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.578548.1541
کرمعلیان، مهرناز،. حقایق، سیدعباس، رحیمی پردنجانی، سعید. (1398). اثربخشی بازیدرمانی کودک محور بر حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 9، 112:15-95. https://doi.org/10.22098/jld.2020.85
نجاتی، وحید (1397). دستنامه جامع توانبخشی شناختی در اختلالات تحولی. تهران: رشد فرهنگ.
یحیوی زنجانی، محسن.، طاهر، محبوبه.، حسین خانزاده، عباسعلی.، نقدی، مژگان.، مجرد، آرزو. (1399). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر تمرکز حواس بر دامنه توجه و تکانشگری دانش آموزان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی.
مطالعات روانشناختی، 16(3)، 38- 23
. https://doi.org/10.22051/psy.2020.28970.2061
یزدانبخش، کامران.، عیوضی، سیما.، مرادی، آسیه. (1397). اثربخشی توانبخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود مشکلات خواب و نشانگان رفتاری در کودکان دارای نارسایی توجه/بیشفعالی.
روانشناسی افراد استثنایی، 8(29)، 213-234.
https://doi.org/10.22054/jpe.2018.29350.1717
Amini, D., Almasi, M., & Noroozi Homayoon, M. (2022). Effectiveness of sensory-motor integration exercises and computerized cognitive rehabilitation on executive functions (working memory, response inhibition and cognitive flexibility) in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder.
Empowering Exceptional Children,
13(2), 95-79
https://doi.org/10.22034/ceciranj.2022.318579.1619 (Text in Persian)
Anderson J,.&Bolden, J. (2018). The role of executive functions in depression and attention-dificit / hyperactivity disorder (ADHD) symptomatology, University of Tennessee Honors, Master of psychology thesis, United states.
Azizi, A., Mir Drikvand, F., & sepahvandi, M. A. (2020). Comparison of the effect of the cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive - behavioral play therapy on working memory in elementary school students with specific learning disability.
Knowledge & Research in Applied Psychology,
21(1), 31-41.
https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.578548.1541 (Text in Persian)
Bakhshi, R., & Sedigh arfaei, F. (2021). The effectiveness of emotional intelligence training mediated by social self-efficacy on social anxiety and perfectionism of sixth grade elementary school female students.
Journal of Educational Psychology Studies,
18(43), 35-17.
https://doi.org/10.22111/jeps.2021.6477 (Text in Persian)
Carpenter, R., & Alloway, T. (2019). Computer versus paper-based testing: are they equivalent when it comes to working memory?.
Journal of Psychoeducational Assessment, 37(3), 382-394.
https://doi.org/10.1177/07342829187614
Cotton, S. M., Kiely, P. M., Crewther, D. P., Thomson, B., Laycock, R., & Crewther, S. G. (2005). A normative and reliability study for the Raven’s Coloured Progressive Matrices for primary school aged children from Victoria,
Australia. Personality and Individual Differences, 39(3), 647-659.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.02.015
Eslami nosratabadi, M., Namazizadeh, M., & Aslankhani, M. A. (2020). Effect of Attention Games and Cognitive Rehabilitation on Attention and Cognitive Functions of Children with ADHD.
The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine,
9(1), 201-208.
https://doi.org/10.22037/jrm.2019.111196.1828 (Text in Persian)
Esmaeili, R., Estaki, M., & Shahriariahmadi, M. (2022). Comparison of the Effectiveness of Pars and Parisa Cognitive Rehabilitation Programs on Inhibitory Control of Students with ADHD.
Journal of Psychological Studies,
18(3), 119-132.
https://doi.org/10.22051/psy.2022.40859.2637 (Text in Persian)
Galetto, V., & Sacco, K. (2017). Neuroplastic changes induced by cognitive rehabilitation in traumatic brain injury: A review.
Neurorehabilitation and Neural Repair, 31(9), 800-813.
https://doi.org/10.1177/154596831772374
Ghalamzan, S., Malekpour, M., & Faramarzi, S. (2015). Effectiveness of Attention-oriented Games on Memory Performance and Learning of Preschool Children with Learning Neuropsychological Disabilities.
Clinical Psychology and Personality,
12(2), 3-10.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452188.1393.12.2.1.6 (Text in Persian)
Irwin, L. N., Soto, E. F., Chan, E. S., Miller, C. E., Carrington-Forde, S., Groves, N. B., & Kofler, M. J. (2021). Activities of daily living and working memory in pediatric attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
. Child Neuropsychology, 27(4), 468-490.
https://doi.org/10.1080/09297049.2020.1866521
Jalili, F., Nejati, V., Ahadi, H, Katanforosh, S. A. (2019). Effectiveness of computerized motion-based cognitive rehabilitation on improvement of working memory of children with ADHD. Medical Sciences, 29 (2), 171-180. (Text in Persian)
Jaquerod M., Mesrobian S, Villa A., Barder M., Lintas A. (2020). Early Attentional Modulation by Working Memory Training in Young Adult ADHD Patients during a Risky Decision-Making Task.
Brain Sciences.2020,10,38.
https://doi.org/10.3390/brainsci10010038
Johnson, R. J., Wilson, W. L., Bland, S. T., & Lanaspa, M. A. (2021). Fructose and uric acid as drivers of a hyperactive foraging response: A clue to behavioral disorders associated with impulsivity or mania?
Evolution and Human Behavior, 42(3), 194-203.
https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2020.09.006
Karamalian, M., Haghayegh, S. A., Rahimi Pardanjani, S. (2018). The effectiveness of child-centered play therapy on working memory and processing speed of children with learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 9, 112:15-95. https://doi.org/10.22098/jld.2020.85 (Text in Persian)
Kühn, S., Lorenz, R. C., Weichenberger, M., Becker, M., Haesner, M., O'Sullivan, J., ... & Gallinat, J. (2017). Taking control! Structural and behavioural plasticity in response to game-based inhibition training in older adults.
Neuroimage, 156, 199-206.
https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2017.05.026 Epub 2017 May 17
Morimoto, T., Matsuda, Y., Matsuoka, K., Yasuno, F., Ikebuchi, E., Kameda, H., ... & Kishimoto, T. (2018). Computer-assisted cognitive remediation therapy increases hippocampal volume in patients with schizophrenia: A randomized controlled trial.
BMC Psychiatry, 18, 1-8.
https://doi.org/10.1186/s12888-018-1667-1
Nejati, V. (2017). Comprehensive manual of cognitive rehabilitation in developmental disorders. Tehran: Roshculture. (Text in Persian)
Oldrati, V., Corti, C., Poggi, G., Borgatti, R., Urgesi, C., & Bardoni, A. (2020). Effectiveness of Computerized Cognitive Training Programs (CCTP) with game-like features in children with or without neuropsychological disorders: a meta-analytic investigation.
Neuropsychology Review, 30(1), 126-141.
https://doi.org/10.1007/s11065-020-09429-5
Ranjbar, M. J., basharpoor, S., sobhi gharamaleki, N., & Narimani, M. (2019). Comparing the Effectiveness of computerized cognitive rehabilitation and neuropsychological exercises on Improving working memory and continuous attention in students with dyslexia.
Psychology of Exceptional Individuals,
9(34), 111-135.
https://doi.org/10.22054/jpe.2019.44751.2029 (Text in Persian)
Robinson, A., Simpson, C., & Hott, B. L. (2017). The effects of child-centered play therapy on the behavioral performance of three first grade students with ADHD.
International Journal of Play Therapy, 26(2), 73.
https://doi.org/10.1037/pla0000047
Soltanipour, M., parand, A., hasani Abharian, P., sharifyazdi, S. (2021). The effect of computer-assisted Cognitive Rehabilitation (CR) on improving of executive functions of students with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Cognitive Psychology, 9 (2), 31-43. (Text in Persian)
Stewart, A. L., Field, T. A., & Echterling, L. G. (2016). Neuroscience and the magic of play therapy.
International Journal of Play Therapy, 25(1), 4.
https://doi.org/10.1037/pla0000016
Tsai, Y. J., Hsieh, S. S., Huang, C. J., & Hung, T. M. (2021). Dose-response effects of acute aerobic exercise intensity on inhibitory control in children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Frontiers in Human Neuroscience, 15, 316.
https://doi.org/10.3389%2Ffnhum.2021.617596
Waris, O., Jaeggi, S. M., Seitz, A. R., Lehtonen, M., Soveri, A., Lukasik, K. M., ... & Laine, M. (2019). Video gaming and working memory: A large-scale cross-sectional correlative study.
Computers in Human Behavior, 97, 94-103.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.005. Epub 2019 Mar 9.
Wiest, G. M., Rosales, K. P., Looney, L., Wong, E. H., & Wiest, D. J. (2022). Utilizing Cognitive Training to Improve Working Memory, Attention, and Impulsivity in School-Aged Children with ADHD and SLD.
Brain Sciences, 12(2), 141
https://doi.org/10.3390/brainsci12020141
Wong, I. C., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Cortese, S., Döpfner, M., Simonoff, E., ... & European ADHD Guidelines Group. (2018). Emerging challenges in pharmacotherapy research on attention-deficit hyperactivity disorder—outcome measures beyond symptom control and clinical trials.
The Lancet Psychiatry, 6(6), 528-537. doi:
https://doi.org/10.1016/S2215-0366(19)30096-3
Yahyavizanjani, M., Taher, M., Hosein khanzade, A., Naghdi, M., & Mojarrad, A. (2020). The effectiveness of play therapy based on focusing on the range of attention and impulsivity level in students with attention deficit / hyperactivity disorder.
Journal of Psychological Studies,
16(3), 23-38.
https://doi.org/10.22051/psy.2020.28970.2061 (Text in Persian)
Yazdanbakhsh, K., aivazy, S., & Moradi, A. (2018). The effectiveness of cognitive rehabilitation of working memory in reducing sleep disorders and behavioral symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Psychology of Exceptional Individuals,
8(29), 213-234.
https://doi.org/10.22054/jpe.2018.29350.1717 (Text in Persian)