تمناییفر، شیما.، اصغرنژاد فرید، علیاصغر.، میرزایی، مصلح و سلیمانی، مهدی. (1395). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی. مجله روانشناسی تحولی: روانشناسان ایران. 12 (47): 321-329.
خطیبی، مینا و یوسفی، فریده. (1399). رابطه ذهنآگاهی و رفتار جامعه پسند دانشجویان: نقش واسطهای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان. فصلنامه پژوهشی زن و جامعه. 11(1): 219-240.
سجادیان، ایلناز. (1393). ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی پرسشنامه پنج وجهی ذهنآگاهی در بین مردم. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 2(9): 23-40.
شفیعی، ایران.، بهرامی، هادی و حاتمی، حمیدرضا. (1398). اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر تنظیم شناختی هیجان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. 13(47): 23-40.
ظفری، شقایق و خادمی اشکذری، ملوک. (1399). بررسی مدل ساختاری نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهنآگاهی و کمالگرایی در پیشبینی مشکلات هیجانی در دانشآموزان. مجله علوم روانشناختی. 19(87): 328-321.
فروغی، علی اکبر.، آذر، غزاله.، پرویزی فرد، علی اکبر، خانجانی، سجاد و صادقی، خیراله. (1398). ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی پرسشنامه ذهنآگاهی ساوتهمتون. مجله روانشناسی بالینی، 11(2): 33-39.
قرهداغی، علی و باقرزاده احمدآباد، مریم. (1397). نقش ذهنآگاهی، شفقت بر خود و تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی رضایت زناشویی زنان. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی. 13(52): 169-197.
یزدانبخش، کامران؛ کرمی، جهانگیر و دریکوند، فتانه. (1399). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تنظیم شناختی هیجان دختران دانشآموز قلدر. مجله مطالعات روانشناختی . 16(1): 123-107.
Anderson, D. M., & Bekhet, A. (2019). Psychometric properties of the positive thinking skills scale among college students.
Archives of Psychiatric Nursing, 33(1): 65-69.
Bakker, A. M., Cox, D. W., Hubley, A. M., & Owens, R. L. (2019). Emotion regulation as a mediator of self-compassion and depressive symptoms in recurrent depression. Mindfulness, 10(6):1169-80.
Chang, Sh., Shu, Y., Wang, Ch., & Chen, M. (2020). Cyber-entrepreneurship as an innovative orientation: Does positive thinking moderate the relationship between cyber-entrepreneurial self-efficacy and cyber-entrepreneurial intentions in Non-IT students. Computers in Human Behavior, 107 (2): 1-8.
Curtiss, J., Klemanski, D. H., Andrews, L., Ito, M., & Hofmann, S. G. (2017). The conditional process model of mindfulness and emotion regulation: An empirical test. Journal of Affective Disorders. 212:93-100.
Fidell, L. S., & Tabachnick, B. G. (2003). Preparatory Data Analysis. Handbook of Psychology doi:10.1002/0471264385.wei0205.
Finlay‐Jones, A. L. (2017). The relevance of self‐compassion as an intervention target in mood and anxiety disorders: A narrative review based on an emotion regulation framework. Clinical Psychologist, 21(2):90-103.
Foroughi, A., Azar, Gh., parvizifard, A., Khanjani, S., & Sadeghi, Kh. (2019). Psychometric properties of the persian version of the southampton mindfulness questionnaire.
Journal of Clinical Psychology, 11(2): 33-39. [Text in Persian]
Ghardaghi, A., & Bagherzadeh Ahmadabad, M. (2018). The role of mindfulness, self-compassion and cognitive emotion regulation in prediction of marital satisfaction. Journal of Modern Psychological Research, 13(52): 169-197. [Text in Persian]
Henriksen, D., Richardson, C., & Shack, K. (2020). Mindfulness and creativity: Implications for thinking and learning.
Thinking skills and creativity, doi:
10.1016/j.tsc.2020.100689
Iani, L., Lauriola, M., Chiesa, A., & Cafaro, V. (2018). Associations between mindfulness and emotion regulation: The key role of describing and non-reactivity. Mindfulness, 10(2), 366–375. doi:10.1007/s12671-018-0981-5
Karing, C., & Beelmann, A. (2019). Cognitive emotional regulation strategies: Potential mediators in the relationship between mindfulness, emotional exhaustion, and satisfaction? Mindfulness, 10(3):459-68.
Khatibi, M., & Yousefi, F. (2020). The relationship between students' mindfulness and social behavior: the mediating role of cognitive emotion regulation strategies, Quarterly Journal of Woman & Society, 11(1): 219-240. [Text in Persian]
Lilja, J. L., Frodi-Lundgren, A., Hanse, J. J., Josefsson, T., Lundh, L.-G., Sköld, C., Broberg, A. G. (2011). Five facets mindfulness questionnaire—reliability and factor structure: A Swedish Version. Cognitive Behaviour Therapy, 40(4), 291–303. doi:10.1080/16506073.2011.580367
Linardon, J. (2020). Can acceptance, mindfulness, and self-compassion be learned by smartphone apps? A systematic and meta-analytic review of randomized controlled trials. Behavior Therapy, 51(4):646-58.
Ma, Y., & Fang, S. (2019). Adolescents’ mindfulness and psychological distress: The mediating role of emotion regulation. Frontiers in Psychology. 10(3): 1-10.
Malik, S., & Perveen, A. (2021). Mindfulness and anxiety among university students: Moderating role of cognitive emotion regulation.
Current Psychology.
DOI: 10.1007/s12144-021-01906-1
Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223-250.
Nieto, M. T., Rey Peña, L., Álvarez, N (2020). Validation of the Spanish Version of the cognitive emotion regulation questionnaire in adolescents.
Psicothema. DOI:
10.7334/psicothema2019.156
Sajjadian, I. (2015). Psychometric Properties of the Five Facet Mindfulness Questionnaire
in People. Journal of Research in Cognitive and Behavioral Science, 2(9): 23-40. [Text in Persian]
Shafiee, I., Bahrami, H &Hatami, H. (2019). The effectiveness of positive thinking training on cognitive regulation of emotion and academic procrastination in students. Journal of Research in Educational Science, 13 (47): 23-40. [Text in Persian]
Sirois, F. M., Nauts, S., & Molnar, D. S. (2019). Self-compassion and bedtime procrastination: an emotion regulation perspective. Mindfulness, 10(3):434-45.
Tamannaeifar, Sh., Asgharnezhad Farid, A., Mirzaee, M., & Soleimani, M. (2015). Psychometric characteristics of Five Facet Mindfulness Questionnaire, Devlopmental Psychology, 12(47): 321-329. [Text in Persian]
Van der Gucht, K., Takano, K., Labarque, V., Vandenabeele, K., Nolf, N., Kuylen, S., Raes, F. (2017). A mindfulness-based intervention for adolescents and young adults after cancer treatment: effects on quality of life, emotional distress, and cognitive vulnerability. Journal of Adolescent and Young Adult Oncology, 6(2), 307–317. doi:10.1089/jayao.2016.0070
Yazdanbakhsh, K., Karami, J., & Derikvand, F. (2020). Effectiveness of compassion-focused therapy on cognitive emotion regulation in bulling girl students. Psychological Studies, 16(1): 108-122. [Text in Persian]
Zafari, Sh., & Khademi Eshkezari, M. (2020). The structural model of the role of cognitive emotion regulation strategies, mindfulness and perfectionism in predicting emotional problems in students. Journal of Psychological Science, 19(87): 321-328. [Text in Persian]