تاثیر آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برمیزان اضطراب وپرخاشگری افراد مبتلا به حمله هراس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد رودهن، رودهن،ایران

2 دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، دانشکدۀ روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، باشگاه پژوهشگران جوان ونخبگان، رودهن،ایران

3 دانش‌آموخته کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، باشگاه پژوهشگران جوان ونخبگان، رودهن،ایران.

4 دانشجوی دکترای روان‌شناسی سلامت، دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز واحد الکترونیک، تهران، ایران.

چکیده

چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی کارایی اموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر میزان پرخاشگری و اضطراب بیماران مبتلا به هراس انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی ، پیش‌آزمون‌–‌پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. بدین منظورازبین بیماران 20‌ تا40 ساله مراجعه کننده به برخی مراکز مشاوره و درمانی و کلینیک‌های روانپزشکی شهر تهران در سال 1394 بودند، وبراساس تشخیص بالینی روانپزشک معالج، افراد مبتلا به اختلال هراس شناسایی شدند وبا استفاده ازروش غربالگری مقیاس‌های اضطراب اسپیلبرگر و پرخاشگری باس و پری، به شیوه در دسترس ،نمونه ای20 نفر دردوگروه ازمایش(10نفر) وکنترل(10نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به دفعات 6جلسه وبه مدت90دقیقه مداخله درمان مبتنی برپذیرش و تعهد را دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخله‌ایی دریافت نکرد.پس ازاتمام دوره وپیگیری،پرسشنامه ها مجددا در هر دو گروه اجراوداده های حاصل از پیش ازمون ،پس ازمون وپیگیری از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها بواسطه تاثیر اموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بین نمره های دوگروه تفاوت معنا داری را نشان دادند.با توجه به نتایج پژوهش می توان روش اموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهدرا به عنوان شیوه ای موثر وکارامد با قابلیت کاربرد وسیع دربهبود اضطراب و پرخاشگری در بیماران مبتلا به اختلال حمله‌هراس به کار برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

investigate the effectiveness of group training based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on aggression and anxiety in patients with panic

نویسندگان [English]

  • Hossein Ebrahimi Moghadam 1
  • Tayebeh Malmir 2
  • fariba rahmani 3
  • Zahra Ramezan Alizadeh 4
1
2
3 azad univercity
4
چکیده [English]

Abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of group training based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on aggression and anxiety in patients with panic. This study was Semi-experimental research with pretest - posttest with control group. For this purpose, the sample was randomly included in two experimental (10 subjects) and control (10 subjects) groups by convenient sampling method from patients aged 20 to 40 years old to some centers to counseling and treatment centers and psychiatric clinics of Tehran in 2015 who suffered from panic cholera using the techniquediagnosis of the attending psychiatrist and through Spielberger STAI-Y anxiety scale screening test and Buss-Perry Aggression. Then, the experimental group received the intervention based on Acceptance and Commitment Therapy for 6 session and 90 minutes, and the control group received no intervention. After finishing the training course, questionnaires were distributed in both groups and data from pretest, posttest and They were analyzed by analysis of covariance. The results showed a significant difference between the scores of both groups in terms of the effect of group training based on Acceptance and Commitment Therapy. According to the results, group training based on Acceptance and Commitment Therapy can be used as an effective and efficient method with applicability in improving anxiety and aggression in patients with panic attack.
Keywords: anxiety, aggression, Acceptance and Commitment Therapy, panic attack.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: anxiety
  • Aggression
  • Acceptance and commitment therapy
دوستی، پیمان.، غلامی، سحر و ترابیان، سحر (1395). تأثیر درمان پذیرش و تعهد برکاهش پرخاشگری در دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاداینترنتی، مجله سلامت ومراقبت،18(1):63-72.   
حسامی، سحر.، شهینی ییلاق، منیجه.،مروتی، زکراله و ذوعالی‌پور، سیروس (1395). مقایسۀ دانش‌آموزان آزارپذیر، آزاررسان و عادی از لحاظ افسردگی، اضطراب، خشم و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان سال اول دبیرستان، مجله مطالعات روان‌شناختی‌، 12(2): 85-106. 
زندکریمی، غزال.، یزدی، سیده منور و خسروی، زهره (1395). تصمیم‌گیری و توجه اختصاصی در اختلالات افسردگی اساسی و اضطراب فراگیر، مجله مطالعات روان‌شناختی‌، 12(4):‌7-24.     
سامانی، سیامک (1386). بررسی پایایی و روایی پرسشنامة پرخاشگری باس و پری‌، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 13(4): 365-359.
شیرمحمدی، فرهاد.، کاکاوند، علیرضا.، صادقی،میثم و حوزانی، راضیه (1395). نقش میانجی تفکّر ارجاعی در ارتباط بین کمال‌گرایی و اضطراب اجتماعی، مجله مطالعات روان‌شناختی‌، 12(2): 108-129.
عبدلی، نسرین (1384). بررسی عملی بودن اعتبار و روایی و نرمیابی سیاهۀ حالت صفت در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر کرمانشاه. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی چاپ نشده، دانشکدۀ روا‌ن‌شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
غلامحسینی، سعید(1393). اثر‌بخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانه‌های اضطرابی در زنان مبتلا به سرطان پستان، پایان نامه کارشناسی ارشدروان‌شناسی بالینی‌، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده روان‌شناسی.
یعقوبی،کژال.، سهرابی، فرامرز و مفیدی، فرخنده(1390). بررسی و مقایسۀ میزان پرخاشگری کودکان طلاق و عادی. مجلۀ مطالعات روان‌شناختی‌، 14(1): 97-110.
Abdoli N(2005). Evaluate the reliability and validity of the State-Trait list in high school students of Kermanshah cityt, M.A degree in Educational psychology,. Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University, Central Tehran Branch (Text in persian).
Bar-Shai M., Kreinin, D. & Marmor, S (2014). Atypical presentations of pregnancy- specific generalized anxiety disorders in women without previous psychiatric background. Psychosomatics, 3 (2):34-44.
Baudo, S. & Molinari, E. (2014). Characteristics of anxiety and psychological well-being in chronic post-stroke patients. Journal of the Neurological Sciences, 4‌( 3): 56-59.
Bohlmeijer, E., Fledderus, M., Rokx, T. & Pieterse, M. (2011). Efficacy of an early intervention based on acceptance and commitment therapy for adults with depressive symptomatology: Evaluation in a randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 49(1): 62-67.
Bus, A. H. & perry, M. (1992).Th AggressionQuestionaire, journal of personality and Clinical Psychology, 63(3):452-459.
Danielle N. Moyer, Amy R, Melissa L, Daniel S. (2016). Showing up for class: Training graduate students in acceptance and commitment therapy journal of Contextual Behavioral Science, 6(1): 114-118.
Deval C., Curie S., Jean- Monestès,L (2016).Effects of an acceptance and commitment therapy intervention on leaders’ and managers’ psychological flexibility, Journal de Thérapie Comportementale et Cognitive, In Press, Corrected Proof , 27( 1): 34–42.
Dousti P., Gholami S. & Torabian S)2016). The Effectiveness of acceptance and commitment therapy on aggression among students with internet addiction Journal of Health and Care18(1): 63-72(Text in persian)
Farvid, M. (2014). Phobic anxiety symptom scores and incidence of type 2 diabetes in US men and women. Brain, Behavior, and Immunity, 36( 1):76-182.
Fiorillo D., McLean C., Pistorello, J. Hayes., S.Victoria & M. Follette(2016).Evaluation of a web-based acceptance and commitment therapy program for women with trauma-related problems: A pilot study,Journal of Contextual Behavioral Science, In Press, Accepted Manuscript, 6( 1): 104–113.
 Gootzeit, T. (2014). ACT process measures: specificity and incremental value. Dissertations: University of IowaIspilberger (1972). Three coping strategies used by school-age children,   10(1): 25-28.
Gholamhosseini S. (2014). Effect of Acceptance and Commitment Therapy on reducing anxiety symptoms in women with breast cancer, M.A degree in Educational psychology, Islamic Azad University, Roudehen Branch (Text in persian)
Hesami, S. Shahini Yeylaq, M., Morovvati, & Zoalipour, Y. (2016). Comparison of victim, bullying and normal students in terms of depression, anxiety, anger and academic performance in high school first grade students. Journal of Psychological Studies, 12( 2): 285-106. (Text in persian)
Ivanova,E., Lindner,P., Ly,K., Dahlin,M., Vernmark, G., Per C (2016).Guided and unguided Acceptance and Commitment Therapy for social anxiety disorder and/or panic disorder provided via the Internet and a smartphone application: A randomized controlled trialT‌.Journal of Anxiety Disorders, 44(2): 27-35.
Javier F. & CarrascosoL.(2000). Acceptance and commitment therapy in panic disorderwith study.Colegio Oficial de psicologos,4(1):120-128.
Puklek, M. (2014). Social anxiety in slovene adolescence: Psychometric properties of a new measure, age differences and relations with self-consciousness and perceived incompetence. European Review of Applied Psychology, 50(1):249-258.
Shannon, J. (2012). The Shyness and Social Anxiety Workbook for Teens: Cbt and act skills to help you build social confidence. Oakland: Instant Hel
Sharp K.( 2012 ). A review of acceptance and commitment therapy with anxiety disorders. Int J Psychol&Psychol Ther, 12(3): 359-372.
Shafiabadi, Abdollah & Nasseri, Gh (2013). Theories of counseling and psychotherapy. Tehran University Publishing Center (Text in persian).
Scott Herbert M,. Lin Liu P,. Thomas R. K., Williams, Eraly. S., Cathy N., Mark Bondi, J & et al (2016). Telehealth versusin-person acceptance and commitment therapy for chronic pain: A randomized noninferiority trial, The Journal of Pain, In Press, Corrected Proof, Available online 9 November
Shirmohammadi F., Kakavand A., Sadeghi M. & Hozani R (2016). The mediating role of referential thinking in the relation between perfectionism and social anxiety, Journal of Psychological Studies, 12( 2): 108-129 (Text in persian).
Swain J., Hancock K., Hainsworth C., Bowman J. (2013). Acceptance and Commitment Therapy in the treatment of anxiety: A systematic review. Clinical Psychology Review, 33( 8): 965-978.
Vowles K., Fink B., C. & Cohen L (2014). Acceptance and commitment therapy for chronic pain: A diary study of treatment process in relation to reliable change in disability. Journal of Contextual Behavioral Science, 3( 2):74-80.        
Wersebe H., Lieb R., Andrea H., Jürgen Hoyer M., Wittchen, Andrew T. (2016). Changes of valued behaviors and functioning during an Acceptance and Commitment Therapy InterventionT, Journal of Contextual Behavioral Science, In Press, 6(1): 63-70.
Yaghoobi K. Sohrabi F. & Mofidi, F. (2011). Study and comparison of aggression in divorce and normal children, Journal of Psychological Studies,14(‌1): 97-110 (Text in persian).
Zand Karimi Gh., Yazdi S.M. & Khosravi Z. (2016). Decision making and special attention in major depressive disorder and generalized anxiety. Journal of Psychological Studies,12(4):7-24 (Text in persian).