رابطه میان استرس ادراک شده و اعتیاد به تلفن همراه در دوران همه‌گیری کووید_۱۹: نقش نشخوار فکری و خودکنترلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

4 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ، گروه روانشناسی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

چکیده

مطالعه حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجیگری نشخوار فکری و نقش تعدیل‌کننده خودکنترلی در رابطه بین استرس ادراک‌شده و اعتیاد به تلفن همراه در دوران همه‌گیری کووید_۱۹انجام شد.جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۴٠٠ بودند که از میان آن‌ها ۲۳٠ نفر به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به ‌صورت آنلاین به مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند، نشخوار فکری نولن_هوکسما، خودکنترلی تانجی و اعتیاد موبایل کوهی پاسخ دادند. داده‌ها با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد در طول همه گیری کووید_۱۹ ، استرس ادراک‌شده به‌ طور مثبت اعتیاد دانشجویان به تلفن همراه را پیشبینی می‌کند. نشخوار فکری نقش واسطه‌ای را بین استرس ادراک‌شده و اعتیاد به تلفن همراه ایفا می‌کند. علاوه بر این، خودکنترلی تأثیر استرس ادراک‌شده بر نشخوار فکری و تأثیر نشخوار فکری را بر اعتیاد به تلفن همراه را تعدیل می‌کند. این مطالعه به اهمیت نقش نشخوار فکری و خودکنترلی در درک رابطه احتمالی بین استرس ادراک شده و اعتیاد به تلفن همراه می‌پردازد که می‌تواند در توسعه مداخلات برای کاهش رفتار مشکل‌ساز در بین دانشجویان در طول همه‌ گیری کووید_۱۹ مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Association between Perceived Stress and Mobile Phone Addiction in COVID-19 Epidemic: The Role of Rumination and Self-Control

نویسندگان [English]

  • ali mohammadi benmar 1
  • alireza kakavand 2
  • zaree fahime 3
  • mehdi ahmadi 4
1 M A student in Psychology, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
3 M. A student in Psychology ,Faculty of Social Siences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
4 M A Student in Psychology,Faculty of social Sciences, Imam Khomeini International Iniversity, Qazvin, Iran
چکیده [English]

This study aimed to examine the mediating role of rumination and self-control in the link between perceived stress and mobile phone addiction during the COVID-19 epidemic. The present study was conducted using a correlational method and a structural equation modeling approach.The statistical population of the study included Tehran province college students which 230 people were selected voluntarily and answered the online scales include Depression-Anxiety-Stress, Smartphone Addiction, Ruminative Responses and Self-Control. The results the structural equation model showed that during the COVID-19 pandemic, perceived stress predicts the students addiction to cell phone positively. Rumination plays a mediator role between perceived stress and cell phone addiction. Moreover, self-control moderates the effect of the mediator role between perceived stress on rumination, and effect of rumination on cell phone addiction. This study focuses on the importance of rumination and self-control in understanding a probable association between perceived stress and cell phone addiction, that can be used to develop the interventions to reduce the problematic behavior among the students the COVID-19 pandemic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Covid-19
  • Mobile Phone Addiction
  • Perceived Stress
  • Rumination
  • Self-control
اسدی مجرد، سامره.، عابدینی، مریم.، پورشریفی، حمید.، نیکوکار، مهناز.(۱۳۹۱). رابطه بین عدم تحمل بلا تکلیفی و نشخوار فکری با نگرانی در جمعیت دانشجویی. مجله روانشناسی بالینی،۴(۴):۸۳_۹۲. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2110
حسین خانزاده، عباسعلی .، طاهر، محبوبه.، حیدری، حسین.، محمدی، حاتم.، یاری، علیمحمد. همتی، فریبا.(۱۳۹۴). نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. ۲۳ (۳):۱۰۹-۱۲۲
ساعدی، حمیدرضا.، دانایی، ابوالفضل.، زرگر، سیدمحمد.، همتیان، هادی.(۱۳۹۹). بررسی عوامل مؤثر بر اعتیاد به گوشی‌های هوشمند (مورد مطالعه: نوجوانان دبیرستانی شهر سمنان). مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, ۶۳(۲): ۲۳۲۶-https://doi.org/10.22038/mjms.2020.15978
صاحبی، علی.، اصغری، محمد جواد.، سالاری، راضیه سادات. (۱۳۸۴). اعتبار یابی مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی (DASS-21) برای جمعیت ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, ۱(۴), ۳۶-۵۴.
عیسی نظر، عادله.، نجفی، کیومرث.، محمدی، امین.، سرلک، کسری.، میرفرهادی، نسترن.(۱۴٠٠). رابطه بین اعتیاد به گوشی‌های هوشمند با استرس و رضایت از زندگی در دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان. ۳٠ (۲):۱۴۴-۱۵۵ http://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.30.2.1742.1
هاشمی نصرت آباد، تورج.، بیرامی، منصور.، شیری، علی.(۱۳۹۸). روابط ساختاری راهبردهای نشخوار فکری و فاجعه انگاری و نشانه های اعتیاد به اینترنت: نقش میانجی گری اضطراب. مجله علوم پزشکی رازی. ۲۷ (۵): ۱_ ۸http://dorl.net/dor/20.1001.1.22287043.1398.26.5.5.3
یزدانی، رضوان.( ۱۳۹۶). مقایسه بهزیستی روان شناختی، نگرش های مذهبی و   خودشیفتگی آسیب پذیر در دختران دبیرستانی مبتلا به بی موبایل هراسی و دختران دبیرستانی عادی شهر اصفهان.روانشناسی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان.ایران.
Agbaria, Q., Bdier, D. (2021). The role of self-control and identity status as predictors of internet addiction among Israeli-Palestinian college students in Israel. International Journal Mental Health and Addiction.19:252_266. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00172-4
Agnew, R. (1992). Foundation for a general strain theory of crime and delinquency. Journal of Criminology, 30 (1): 47-88. https://doi.org/10.1111/j.1745-9125.1992.tb01093.x
Alimoradi, Z., Lotfi, A., Lin, C. Y., Griffiths, M. D., Pakpour, A. H. (2022). Estimation of behavioural addiction prevalence during covid-19 pandemic:  A systematic review and meta-analysis.Current Addiction Reports.9(4): 486–517. https://doi.org/10.1007/s40429-022-00435-6
Asadi Mojarad, S., Abedini, M., Poursharifi, H., Nikokar, M. (2012). The relationship between intolerance of uncertainty and rumination with worry on student population. Journal of Clinical Psychology, 4(4): 83-92. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2110 (Text in Persian).
Baojuan, Y., Dehua, W., Peiy, W., Hohjin, I., Mingfan, L., Xinqiang, W., Qiang, Y. (2022). COVID -19 stressors and poor sleep quality: the mediating role of rumination and the moderating role of emotion regulation strategies. International Journal of Behavioral Medicine.29(5): 416–425. https://doi.org/10.1007/s12529-021-10026-w
Baumeister, R. F., Vohs, K. D., Tice, D. M. (2007). The strength model of self-control. Curent Directions in Psychological Science.16:351. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00534.x
Cheng, S. S., Zhang, C. Q., Wu, J. Q. (2020). Mindfulness and smartphone addiction before going to sleep among college students: the mediating roles of self-control and rumination. Clocks and Sleep. 2(3): 354-363. https://doi.org/10.3390/clockssleep2030026
Crawford, J. R., Henry, J. D. (2003). The depression anxiety stress scales (DASS): normative data and latent structure in a large non-clinical sample. The British Journal of Clinical Psychology, 42(2): 111–131. https://doi.org/10.1348/014466503321903544
David, M. C., Vieira, G. R., Leôncio, L. M., Neves, L. D., Bezerra et al. (2022). Predictors of stress in college students during the covid-19 pandemic. Journal of Affective Disorders Reports. 10, 100377. https://doi.org/10.1016/j.jadr.2022.100377
Davis, R. (2001). A cognitive-behavioural model of pathological internet use (PIU). Computers in Human Behavior. 17(2): 187-195. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8
Eisanazar, A., Najafi, K., Mohammadi, A., Sarlak, C., Mirfarhadi, N. (2021). Relationship between smartphone addiction and stress and life satisfaction in medical students. Journal of Guilan University of Medical Sciences. 30(2): 144-155. http://dx.doi.org/10.32598/JGUMS.30.2.1742.1 (Text in Persian).
Gadekar, R., Ang, P. (2020). Is social media use socially enhancing or compensating? Creative.Common.15, 269–288. https://doi.org/10.1177/0973258620943705
Gao, W., Ping, S., Liu, X. (2020). Gender differences in depression, anxiety, and stress among college students: a longitudinal study from China. Journal of Affective Disorder Reports.263.292–300. https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.11.121
Gazzaz, Z., Baig, M., Alhendi, B., Suliman, M., Alhendi, A., Al-Grad, M., et al. (2018). Perceived stress, reasons for and sources of stress among medical students at Rabigh Medical College, King Abdulaziz University, Jeddah, Saudi Arabia.BMC Medical Education.18:29. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1133-2
Gottfredson, M.R. Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. United States.Stanford University Press,
Hashemi Nosrat Abad, T., Bayrami, M., Shiri, A. (2019). Structural relations of rumination and catastrophizing and the symptoms of internet addiction: The mediating role of anxiety.Razi Journal of Medical Sciences; 26(5):1-8  http://dorl.net/dor/20.1001.1.22287043.1398.26.5.5.3 (Text in Persian).
Hofmann, W., Friese, M., Strack, F. (2009). Impulse and self-control from a dual-systems perspective. perspectives on psychological science: A Journal of The Association for Psychological Science, 4(2): 162–176. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2009.01116.x
Hosseinkhanzadeh, A., Taher, M., Mohammadi, H., Heydari, H., Hemati, F., Yari, A.(2015).The role of self-regulation strategies and self-control ability in explaining problem-solving styles. Journal of Ilam University of Medical Sciences. 23(3):109-122. (Text in Persian).
Hu, J., Cheung, C. K. (2021). Gender difference in the effect of cultural distance on academic performance among cross-border students in China. Psychology: Research and Review .34(1): 33. https://doi.org/10.1186/s41155-021-00199-4
Huang, Q., Chen, X., Huang, S., Shao, T., Liao, Z.et al.(2021). Substance and Internet use during the COVID-19 pandemic in China. Translational Psychiatry.11(1): 491. https://doi.org/10.1038/s41398-021-01614-1
Kardefelt-Winther, D. (2014). A conceptual and methodological critique of internet addiction research:Towards a model of compensatory internet use. Computers in Human Behavior.31, 351–354. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.059
Klein, R. (2011). Principles and practices of structural equation modelling. (4th Ed). United States. Guilford Press.
Kong, J., Qin, B., Huang, H., Zhang, L. (2022). The effect of social anxiety on mobile phone dependence among Chinese adolescents: A moderated mediation model.Children and Youth Services Review.108(5):104517. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104517
Koo, H. Y. (2009). Development of a cell phone addiction scale for Korean adolescents. Journal  of Korean Academy of Nursing. 39(6): 818–828. https://doi.org/10.4040/jkan.2009.39.6.818
Liu, Q. Q., Zhang, D. J., Yang, X. J., Zhang, C. Y., Fan, C. Y., Zhou, Z. K. (2018). Perceived stress and mobile phone addiction in Chinese adolescents: A moderated mediation model. Computers in Human Behavior. 87:247–53. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.06.006
Lovibond, P. F., Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: comparison of the depression anxiety stress scales (DASS) with the Beck depression and anxiety inventories. Behaviour Research and Therapy. 33(3): 335-343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-u
Luttenbacher, I., Breukel, J., Adamson, M. (2021). The mediating role of rumination in the relationship between loneliness and depression in university students during the covid-19 pandemic. Journal Covid. 1(2): 447-457. https://doi.org/10.3390/covid1020038
 Nolen-Hoeksema, S., Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: The 1989 Loma Prieta earthquake. Journal of Personality and Social Psychology, 61(1): 115–121. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.61.1.115
Peng, Y., Zhou, H., Zhang, B., Mao, H., Hu, R., Jiang, H. (2022). Perceived stress and mobile phone addiction among college students during the 2019 coronavirus disease: The mediating roles of rumination and the moderating role of self-control. Personality and Individual Differences. 185. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111222
Polizzi, C., Lynn, S. J. Perry A. (2020). Stress and coping in the time of covid-19: pathways to resilience and recovery. Clinical Neuropsychiatry. 17(2): 59–62. https://doi.org/10.36131/CN20200204
Saedi, H., Danaei, A., Zargar, S., Hematian, H. (2020). Investigating the elements affecting smart phones addiction (case study: High school students of Sunman City). Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences.63(2): 2326-2333.https://doi.org/10.22038/mjms.2020.15978 (Text in Persian).
Sahebi, A., Asghari, M. J., Salari, R. S. (2005). Validation of depression anxiety and stress scale (DASS-21) for an Iranian population. Developmental Psychology:Iranian Psychologists.1(4): 36- 54(Text in Persian).
Shaw, Z. A., Conway, C. C., Starr, L. R. (2021). Distinguishing transdiagnostic versus disorder-specific pathways between ruminative brooding and internalizing psychopathology in adolescents: A latent variable modelling approach. Research on Child and Adolescent Psychopathology. 49(10): 1319-1331. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00714-8
Sohn, S., Rees, P., Wildridge, B., Kalk, N., Carter, B. (2019). Prevalence of problematic smartphone usage and associated mental health outcomes amongst children and young people: A systematic review, meta-analysis and grade of the evidence.  BMC Psychiatry. 19(1): 356. https://doi.org/10.1186/s12888-019-2350-x
Tangney, J., Baumeister, R. F., Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality. 72(6):271–324. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
Tonglin, J., Guizhi, L., Lu, Z., Yuntena, W., Xiangzhong, J. (2018). The effect of violent exposure on online aggressive behaviour of college students: The role of ruminative responses and internet morals. Acta Psychologica Sinica, 50(9): 1051–1060. https://doi.org/10.3724/SP.J.1041.2018.01051
Treynor, W., Gonzalez, R., Nolen Hoeksema, S. (2003). Rumination reconsidered: A psychometric analysis. Cognitive Therapy and Research.27(3):247-259. https://doi.org/10.1023/A:1023910315561
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health.17(5): 17_29. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
Wang, W., Mehmood, A., Li, P., Yang, Z., Niu, J.et al. (2021). Perceived stress and smartphone addiction in medical college students: The mediating role of negative emotions and the moderating role of psychological capital. Frontiers in Psychology. 12, 660234. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.660234
Yazdani, R.(2016). Comparison of psychological well-being, religious attitudes and vulnerable narcissism in high school girls with cell phone phobia and normal high school girls in Isfahan city. thesis for master science. Psychology, Isfahan University, Iran. (Text in Persian).
Zhang, A., Xiong, S., Peng, Y., Zeng, Y., Zeng, C., Yang, Y., Zhang, B. (2022). Perceived stress and mobile phone addiction among college students:The roles of self-control and security. Front Psychiatry. 16. (13): 50-62. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111222
Zhang, G., Yang, X., Tu, X., Ding, N., Lau, J.T.F.(2020). Prospective relationships between mobile phone dependence and mental health status among Chinese undergraduate students with college adjustment as a mediator. Journal of Affective Disorder, 498–505. https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.09.047