اثربخشی برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان کودک مضطرب و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه روان شناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روان شناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 استادیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران.ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان کودک مضطرب و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح  پیش‌آزمون – پس‌آزمون، گروه کنترل و دو مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر 8 تا 10 ساله، در سال تحصیلی 1400-1399 شهر تهران و مادران‌ آن‌ها بود. با روش نمونه‌گیری هدفمند، 30 دانش‌آموز مضطرب شناسایی و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15‌ نفره (کنترل و آزمایش) قرارگرفتند. ابزارها شامل پرسش‌نامه‌های تنظیم هیجان کودک و نوجوان و شیوه­های فرزندپروری ارجمندنیا(شفا) بود. گروه آزمایش 15جلسه،60 دقیقه‌ای مداخله گروهی دریافت کرد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل واریانس عاملی با اندازه‌گیری مکرر انجام شد.  نتایج نشان داد که برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی بر کاهش استفاده از راهبرد سرکوب و افزایش به‌کارگیری راهبرد ارزیابی مجدد در مهارت تنظیم هیجان دانش‌آموزان و بهبود شیوه‌های فرزندپروری مادران‌ آن‌ها اثر معناداری دارد. به‌نظر می‌رسد برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی می‌تواند به عنوان روشی کوتاه‌مدت جهت ارتقاء مهارت تنظیم هیجان دانش‌آموزان کودک مضطرب و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment on Emotion Regulation in Anxious Pupils and Parenting Methods of Their Mothers

نویسندگان [English]

  • Zahra Alavi 1
  • Sogand Ghasemzadeh 2
  • Ali Akbar Arjmandnia 3
  • Masoud Gholamali Lavasani 3
  • Samira Vakili 4
1 Ph.D. Student of Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The current study aimed to investigate the effect of the unified protocol for transdiagnostic treatment on emotion regulation in anxious pupils and parenting methods of their mothers. This study was a quasi-experimental with pretest-posttest design, control group and two follow-up stages.The statistical population included all girl pupils aged 8 to10 years in the academic year 1399-1400 in Tehran and their mothers.Using purposeful sampling method,30anxious pupils were identified and randomly divided into two groups of 15(control and experimental).The instruments included Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents and Arjmandnia Parenting Methods Questionnaire. The experimental group received 15 sessions, 60minutes of group intervention, But the control group did not receive any intervention. Data analysis was performed by ANOVA with repeated-measures. The results showed that the unified protocol for transdiagnostic treatment had a significant effect on reducing the use of suppression strategy and increasing the use of reappraisal strategy in pupils’ emotion regulation skill and improve parenting method of their mothers. It seems that the unified protocol for transdiagnostic treatment can be used as a short-term method to improve the emotion regulation skill of anxious pupils and parenting methods of their mothers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child anxiety
  • emotion regulation
  • parenting methods
  • transdiagnostic treatment
بارلو، دیوید.، اهرنریش-می، ژیل.، کندی، سارا.، شرمن، جمیه‌ و بیلک، امیلی (2018). پروتکل یکپارچه برای درمان فراتشخیصی اختلالات هیجانی کودکان، ترجمه سوگند قاسم زاده و لیلا سالک ابراهیمی (1398)، تهران، ابن سینا.
بساک‌نژاد، س.، یونسی، ع.، و جنادله، خ (1398). رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و راهبردهای مقابله به واسطه‌گری سبک‌های هیجانی در مادران پسران نوجوان. مجله مطالعات روان‌شناختی، 4(15): 41-56.
علوی، م.، رفیعی‌نیا، پ.، مکوند، ش.، و صباحی، پ (1399). اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان: مطالعه تک موردی. مجله مطالعات روان‌شناختی. 16(2)، 7-24.
لطفی، م.، بهرام پوری، ل.، امینی، م.، فاطمی تبار، ر.، بیرشک، ب.، انتظاری، م.، و شیاسی، ی (1398). انطباق پرسش‌نامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان به زبان فارسی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 29(175)، 128-117.
محمدی، ع.، قاسم‌زاده، س و ارجمندنیا، ع.‌ا (1400). ویژگی‌های روان‌سنجی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس شفا در والدین کودکان دارای آسیب بینایی. مجله پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 12(3): 235-254.
Alavi, m., Rafieinia, P., Makvand, SH., & Sabahi, P. (2020). The effectiveness of unified transdiagnostic treatment on social anxiety symptoms and difficulty in emotion regulation: Single-subject design. Psychological Studies, 2(16): 7-24. [Text in Persian]
Barlow, D. H., Harris, B. A., Eustis, E. H., & Farchione, T. J. (2020). The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders. World Psychiatry, 19(2)245-246.
Barlow, D. H., Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M.,  Sherman, J. A., & Bilek, E. L.(2018). Unified   protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: Workbook. Oxford University Press.
Barlow, D. H., Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M.,  Sherman, J. A., & Bilek, E. L. (2018). Unified protocols for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children (therapist guide). Translated by: Ghasemzadeh, S., & Salek, L. (2019). Tehran: Ebnesina publications. [Text in Persian]
Barlow, D. H., Farchione, T. J., Bullis, J. R., Gallagher, M. W., Murray-Latin, H., Sauer-Zavala, S., & Cassiello-Robbins, C. (2017). The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders compared with diagnosis-specific protocols for anxiety disorders: A randomized clinical trial. Journal of American Medical Association Psychiatry, 74(9): 875–884. 
Bassak Nejad, S., Yunesi, E., & Jenadeleh, KH. (2020). The relationship between parenting styles and stress coping with the intermediating role of emotional styles among mothers of male adolescent. Psychological Studies, 4(15):41-56. [Text in Persian]
Creswell, C., Waite, P., & Hudson, J. (2020) Anxiety disorders in children and young people: Assessment and treatment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 61 (6): 628-643.
Escalera, J. G., Valiente, R. M., Sandin, B., Ehrenreich-May, J., Prieto, A., & Chorot, P. (2018).  Adolescents (UP-A) adapted as a school-based anxiety and depression prevention program: An initial cluster randomized wait-list-controlled trial. Journal of Behavior Therapy, 51(3): 461-473.
Ghasemzadeh, S., & Naghsh, Z. (2020). Effectiveness of unified protocol for transdiagnostic treatment in emotion regulation of mothers and anxiety of children with type I diabetes. Iranian Red Crescent Medical Journal, 22(11): 145. [Text in Persian]
Goes, T. C., Almeida Souza, T. H., Marchioro, M., & Teixeira-Silva, F. (2018). Excitotoxic lesion of the medial prefrontal cortex in wistar rats: Effects on trait and state anxiety. Brain Research Bulletin, 142: 313-319.
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry.1 (26):1-26.
Grossman, R. A., & Ehrenreich-May, J. (2020). Using the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders with youth exhibiting anger and irritability. Journal of Cognitive and Behavioral Practice, 27(2): 184-201.
Haslam, D., Poniman, C., Filus, A., Sumargi, A., & Boediman, L. (2020). Parenting style, child emotion regulation and behavioral problems: The moderating role of cultural values in Australia and Indonesia. Marriage and Family Review, 56(4): 320-342.
Ioannidis, C. A., & Siegling, A. B. (2015). Criterion and incremental validity of the emotion regulation questionnaire. Frontier in Psychology, 6: 247-257.
Leung, G. S., Yau, K. C., & Yuen, S. Y. (2019). Validation of the preschool anxiety scale-traditional   Chinese (PAS-TC) in Hong Kong. Applied Research in Quality of Life, 14(2): 359-373.
Lotfi, M., Bahrampouri, L., Amini, M., Fatemitabar, R., Birashk, B., Entezari, M., & Shiasy, Y. (2019). Persian adaptation of emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ-CA). Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 29(175):117-128. [Text in Persian]
Mohammadi, A., Ghasemzadeh, S., & Arjmandnia, A., A. (2021). Psychometric properties and confirmatory factor analysis of the shafa scale in parents of visually impaired children. Applied Psychological Research, 12(3): 235-254. [Text in Persian]
Patritti, L., Fitamen, C. (2020). The quality of friendships correlates positively with emotional regulation skills: Study on 49 Ticino children aged 8 to 11 years old. Journal of Cortica, 1(1):4-16
Quintero, J., Alvarez-Perez, P. A., & Restrepo-Escobar, S. M. (2020). The self control skills and age self-regulation preschool. Journal of Neuroeducation, 2(2): 66-75.
Schafer, J. O., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B., & Samson, A. C. (2017). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 46: 261-276.
Tani, F., Pascuzzi, D., & Raffaggnino, R. (2018). The relationship between perceived parenting style and emotion regulation abilities in adulthood. Journal of Adult Development, 25: 1-12.