نقش پیش بینی کنندگی افسردگی، اضطراب، تنیدگی و شیوه های فرزند پروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابله ای و سلوک فرزندانشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار گروه روان شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت،ایران

3 استاد گروه روان شناسی، واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

4 استادیار گروه روان شناسی، واحدمرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی افسردگی، اضطراب، استرس و شیوه های فرزند پروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابله‌ای و سلوک فرزندانشان انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل مادران دانش‌آموز پسر مقطع ابتدایی با رفتارهای مخرب در شهرستان شیراز بود. جهت جمع آوری داده‌ها، 4 مدرسه ابتدایی پسرانه دولتی به روش خوشه‌ای مرحله‌ای تصادفی انتخاب گردید. سپس با استفاده از فرمهای معلم و والدین پرسشنامه علائم مرضی کودک، 105 مادر دارای کودک با رفتارهای مخرب انتخاب شدند. این مادران پرسشنامه‌های والدگری آلاباما و افسردگی، اضطراب، تنیدگی را تکمیل نمودند. داده‌های پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شد .یافته‌های همبستگی نشان داد که نشانه‌های افسردگی، اضطراب، تنیدگی، عدم ثبات رفتاری، و ضعف در نظارت مادران با نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای و سلوک فرزندان همبستگی مثبت و معنادار دارد. همچنین روشهای فرزندپروری مثبت مادران با نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای فرزندان، رابطه منفی و معنادار داشت. با توجه به نتایج رگرسیون، افسردگی مادران، قویترین پیش‌بینی‌کننده نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای فرزندان و ضعف در نظارت مادران نیز قویترین پیش‌بینی‌کننده نشانه‌های سلوک فرزندان بود. در مجموع نتایج نشان داد، افسردگی، اضطراب، استرس و روشهای فرزندپروری والدین با رفتارهای نافرمانی مقابله‌ای و سلوک فرزندان روابط معناداری دارند. این یافته‌ها می‌تواند در شیوه‌های درمانی و یا درآموزش والدین کودکان با اختلالات نافرمانی مقابله‌ای و سلوک مورد استفاده قرارگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Mothers’ Depression, Anxiety, Stress and Parenting Methods in Their Children's oppositional defiant and conduct Behaviors

نویسندگان [English]

  • fatemeh tajalli 1
  • Hojatollah Javidi 2
  • Amir Hoshang Mehriar 3
  • seyed ahmad mirjafari 4
1 PhD Candidate Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
4 Assistant professor Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of mothers’ depression, anxiety, stress and parenting styles in their children’s oppositional defiant and conduct behaviors. The statistical population consisted of mothers of elementary school boys with such disorders in Shiraz. First, 4 elementary schools were selected by multi-stage cluster random sampling. Then, based on teacher and parents Child Symptom Inventory, 105 mothers of children with disruptive behaviors were selected. Participants completed Alabama Parenting Questionnaire and Depression, Anxiety, and Stress Scales. Data were analyzed using Pearson correlation and simultaneous regression. Findings of correlations showed a significant positive relationship between depression, anxiety, stress, inconsistency in parenting and poor supervision of mothers, with children’s symptoms of oppositional defiant and conduct behaviors; also there is a significant negative correlation between mothers' positive parenting with children’s oppositional defiant behaviors. Regression analysis indicated that maternal depression was the strongest predictors of children’s oppositional defiant behaviors, while poor supervision was the strongest predictor of children’s conduct symptoms. As a whole, the results revealed that depression, anxiety, stress and parenting methods of parents have significant relationship with oppositional defiant and conduct behaviors. These findings can be routinely addressed either in the therapeutic field or in the education of parents of children with oppositional defiant and conduct behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • conduct behaviors
  • depression
  • oppositional defiant
  • parenting
اسماعیل پور، خلیل؛ میر، افروز؛ و زارعی، احمد (1395). رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله­ای کودکان. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(3): 83-73.
امینی،  سمیه؛ خشوعی، مهدیه سادات (1396). رابطه تاب آوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانش­آموزان ابتدایی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی، 7(26): 176-159.
انجمن روان پزشکی آمریکا (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی ویراست پنجم DSM-5. مترجم. سید محمدی، یحیی، تهران: روان.
داوری فر، فروزان؛ و مامی، شهرام (1394). مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(2): 149-158.
سامانی، سیامک و جوکار، بهرام (1386). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، 26(3): 65-76.
سامانی، سیامک (1390). ویژگی­های روانسجی نسخه فارسی فرم کودکان پرسشنامه والدگری آلاباما. روشها و مدلهای روان شناختی، 2(5): 29-17.
محمد اسماعیل، الهه (1386). انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانه های مرضی کودک ویرایش چهارم (4CSI-). پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7 (1): 79-96.
یوسفی، فایق؛ شاه ویسی، سارا؛ شاه ویسی، محمد؛  ثروت یاری، کارو (1396). ارتباط بین تفاوت جنسیتی و سابقه اختلال روانپزشکی در خانواده با اختلال نافرمانی مقابله ای در بین دانش آموزان ابتدائی شهر سنندج در سال 1393. مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت، 4(3): 58-64.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Translator, seyed Mohammadi, Y. (2014). Tehran: Ravan. (Text in Persian).
Amini, S., Koshoi, M., S. (2017). Relationship between Parent Resiliency and Happiness with Elementary Student Behavioral Problem. Quarterly of Psychology of Exceptional Individuals Allame Tabataba’i University,7(26):159-176. (Text in Persian).
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric Properties of the 42-Item and 21-Item Versions of the Depression Anxiety Stress Scales in Clinical Groups and a Community Sample. Psychological Assessment, 10(2): 176-181.
Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American psychologist, 44(9): 1175-1184.
Bizzi, F., Ensink, K., Borelli, J. L., Mora, S. C., & Cavanna, D. (2019). Attachment and reflective functioning in children with somatic symptom disorders and disruptive behavior disorders. European Child & Adolescent Psychiatry, 28(5): 705-715.
Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: retrospect and prospect. American journal of Orthopsychiatry, 52(4): 664-674.
Burke, J. D., & Romano-Verthelyi, A. M. (2018). Oppositional defiant disorder. In Developmental Pathways to Disruptive, Impulse-Control and Conduct Disorders (pp. 21-52). Academic Press.
Clark, J. E., & Frick, P. J. (2018). Positive parenting and callous-unemotional traits: their association with school behavior problems in young children. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(1): 242-254.
Davarifard F, Mami SH. (2015). Comparison The Personality Characteristics and The Parenting Styles of Elementary School Girls Students Mothers with Externalizing Disorder and Mothers of Normal Girl Students in Ilam. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences,23(2): 149-158. (Text in Persian).
Dunsmore, J. C., Booker, J. A., Ollendick, T. H., & Greene, R. W. (2016). Emotion socialization in the context of risk and psychopathology: Maternal emotion coaching predicts better treatment outcomes for emotionally labile children with oppositional defiant disorder. Social Development, 25(1): 8-26.
Elgar, F. J., Waschbusch, D. A., Dadds, M. R., & Sigvaldason, N. (2007). Development and validation of a short form of the Alabama Parenting Questionnaire. Journal of Child and Family Studies, 16(2): 243-259.
Esmaeilpour, K., Mir, A., Zareei, A. (2016). Relationship between Attachment Problems and Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Children. Journal of child mental health, 3(3): 73-83. (Text in Persian).
Flanagan, I. M., Auty, K. M., & Farrington, D. P. (2019). Parental supervision and later offending: A systematic review of longitudinal studies. Aggression and Violent Behavior,  47(1):  215-229.
Frick, P. J. (1991). Alabama Parenting Questionnaire. University of Alabama: Author. Communication Studies, 48, 59-75.
Gjerde, L. C., Eilertsen, E. M., Reichborn‐Kjennerud, T., McAdams, T. A., Zachrisson, H. D., Zambrana, I. M., ... & Ystrom, E. (2017). Maternal perinatal and concurrent depressive symptoms and child behavior problems: a sibling comparison study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(7): 779-786.
Grayson, P., & Carlson, G. A. (1991). The utility of a DSM-III-R-based checklist in screening child psychiatric patients. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 30(4): 669-673.
Hautmann, C., Eichelberger, I., Hanisch, C., Plück, J., Walter, D., & Döpfner, M. (2015). Association between parental emotional symptoms and child antisocial behaviour: What is specific and is it mediated by parenting? International Journal of Behavioral Development, 39(1): 43-52.
Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. H. (2017). Pairing attachment theory and social learning theory in video-feedback intervention to promote positive parenting. Current Opinion in Psychology, 15, 189-194. 10.1016/j.copsyc.2017.03.012.
Kassing, F., Lochman, J. E., & Glenn, A. L. (2018). Autonomic functioning in reactive versus proactive aggression: The influential role of inconsistent parenting. Aggressive behavior, 44(5): 524-536.
Katzmann, J., Döpfner, M., & Görtz-Dorten, A. (2018). Child-based treatment of oppositional defiant disorder: mediating effects on parental depression, anxiety and stress. European child & adolescent psychiatry, 27(9): 1181-1192.
Liu, X., Lin, X., Heath, M. A., Zhou, Q., Ding, W., & Qin, S. (2018). Longitudinal linkages between parenting stress and oppositional defiant disorder (ODD) symptoms among Chinese children with ODD. Journal of Family Psychology, 32(8): 1078-1086.
 Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3): 335-343.
Matthys, W., & Lochman, J. E. (2017). Oppositional defiant disorder and conduct disorder in childhood. Oxford: Wiley-Blackwell.
McNeil, C. B., Quetsch, L. B., & Anderson, C. M. (Eds.). (2018). Handbook of parent-child interaction therapy for children on the autism spectrum. New York, NY: Springer
Mohammad Esmail, E. (2007). Adaptation and normalization of Child Symptom Inventory-4 (CSI-4). Research on Exceptional Children, 7(1): 79-96. (Text in Persian).
Möller, E. L., Nikolić, M., Majdandžić, M., & Bögels, S. M. (2016). Associations between maternal and paternal parenting behaviors, anxiety and its precursors in early childhood: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 45, 17-33. 10.1016/j.cpr.2016.03.002
Pollastri, A. R., Rosenbaum, C., & Ablon, J. S. (2019). Disruptive Behavior Disorders. In The Massachusetts General Hospital Guide to Learning Disabilities (pp. 207-220). Humana Press: Cham.
Samani, S. (2011). Psychometric properties of the child form of Alabama Parenting Questionnaire. Journal of Psychological Models and Methods, 2(5): 17-25. (Text in Persian).
Samani, S., & Jowkar, B. (2007). Investigating the validity and reliability of short form of depression, anxiety and psychological stress scales. Shiraz University Journal of Social Sciences and Humanities,26 (3): 65-76. (Text in Persian). 
Santona, A., Tagini, A., Sarracino, D., De Carli, P., Pace, C. S., Parolin, L., & Terrone, G. (2015). Maternal depression and attachment: the evaluation of mother–child interactions during feeding practice. Frontiers in psychology, 6(1235): 1-10.
Shukla, R., & Agarwal, V. (2018). Case Report Interactions between Parental Psychopathology, Family Instability and Child Disruptive Behavior. J. Indian Assoc. Child Adolescent Mental Health, 14(2): 105-116.
Skinner, B. F. (1948). Superstition' in the pigeon. Journal of Experimental Psychology, 38, 168-172.
Sprafkin, J., Gadow, K. D., Salisbury, H., Schneider, J., & Loney, J. (2002). Further evidence of reliability and validity of the Child Symptom Inventory-4: Parent checklist in clinically referred boys. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(4): 513-524.
Yousefi, F., Shahvesi, S., Shahvesi, M., Servatyari, K. (2017). The Relationship between Gender Difference and the History of Psychiatric Disorders in the Family with Oppositional defiant disorder among Primary School Students in Sanandaj in 2014. Journal of Psychology and Cognitive Psychiatry,4(3): 58-64. (Text in Persian).