اثربخشی درمان ترکیبی فراشناختی و طرحواره‌درمانی هیجانی مبتنی بر آسیب‌های دوره کودکی بر اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روان‌شناسی دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی مشاهده شده در جمعیت عمومی و مراکز بالینی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ترکیبی از درمان فراشناختی و طرحواره‌درمانی هیجانی مبتنی بر آسیب‌های دوره کودکی بر اختلال اضطراب فراگیر بود. پژوهش حاضر در چارچوب طرح نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش افراد مراجعه‌کننده به مراکز خدمات روانشناختی شهر اصفهان و مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (بر اساس مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر و مصاحبه بالینی) در سال 1396 بودند که تعداد 30 نفر از آنان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه و پرسشنامة آسیب‌های کودکی، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. سپس گروه آزمایش در درمان گروهی طراحی‌شده توسط پژوهشگر که شامل 12 جلسه 1 ساعته بود شرکت داده شدند. در انتهای درمان نیز، مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر به‌طور مجدد به‌عنوان پس‌آزمون توزیع و توسط هر دو گروه تکمیل شد. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که ترکیب طرحواره‌درمانی هیجانی و درمان باورهای فراشناختی می‌تواند به‌طور معناداری در کاهش نگرانی و علائم و نشانه‌های اضطراب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مؤثر باشد. طرحواره‌درمانی هیجانی را می‌توان در ترکیب با درمان باورهای فراشناختی به‌عنوان درمانی مؤثر و کامل‌تر نسبت به درمان‌های دیگر در مداخلات روانشناختی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مدنظر قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Combined Metacognitive Therapy with Childhood traumas-Based Emotional Schema Therapy on Generalized Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Asghar Farokhzadian 1
  • Fatemeh Rezaei 2
  • Masood Sadeghi 3
1 Phd student Department of psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Assistant Professor Department of psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Assistant Professor Department of psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

Generalized anxiety disorder is one of the most common anxiety disorders seen in general population and clinical centers. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the combination of metacognitive therapy and traumas-Based Emotional Schema Therapy on Reducing Symptoms of Generalized Anxiety Disorder. The present study was quasi-experimental. The statistic population were consisted Isfahan's psychological services centers clients with Generalized anxiety disorder (based on Generalized anxiety disorder scale- 7 item and clinical interview) in 2017 which 30 subject were selected based on entrance criteria and Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) and assigned randomly in two groups of experimental (15 subject) and control (15 subject). Then the experimental group were participated in group-based treatment designed by the researcher consisting of 12 sessions of 1 hour, and finally, the GAD-7 questionnaire was distributed as a post-test and were completed by them. Data were analyzed using covariance analysis. Data analysis showed that combining emotional schema and meta-cognitive therapy can significantly reduce the worry and anxiety symptoms in patients with generalized anxiety disorder. Emotional Schematic Therapy can be considered in combination with metacognitive therapy as an effective and more integral treatment than other therapies in psychological interventions in patients with generalized anxiety disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Childhood traumas
  • Emotional Schema Therapy
  • generalized anxiety disorder
  • metacognitive therapy
پورنامداریان، سپیده.، بیرشک، بهروز و اصغرنژاد فرید، علی‌اصغر‌(1391). تبیین سهم باورهای فراشناختی در پیش‌بینی علائم افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران. دانشوپژوهشدرروان‌شناسیکاربردی، 3(49): 94-86.
حسینی غفاری، فاطمه.، محمدخانی، پروانه.، پورشهباز، عباس و دولتشاهی، بهروز‌(1392). اثربخشی درمان فراشناختی گروهی بر باورهای فراشناختی، نگرانی و حوزه‌های نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روانشناسی بالینی، 5(16): 21-11.
خالقی، محمد.، محمدخانی، شهرام و حسنی، جعفر‌ (1395). اثربخشی طرحواره‌درمانی هیجانی در کاهش نگرانی و علائم و نشانه‌های اضطراب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD): مطالعۀ تک آزمودنی. مجلۀ روان‌شناسی بالینی، 8(30): 57-43.
دانشمندی، سعیده.، ایزدیخواه، زهرا.، کاظمی، حمید و مهرابی، حسینعلی. (1393). اثربخشی درمان طرحواره‌های هیجانی بر طرحواره‌های هیجانی زنان قربانی کودک‌آزاری و غفلت. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 22(5): 1494-1481.
سلمانی، بهزاد.، حسنی، جعفر.، محمدخانی، شهرام و کرمی، محمدرضا‌(1393). ارزیابی اثربخشی درمان فراشناختی در باورهای فراشناختی، فرانگرانی و علائم و نشانه‌های بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. دوماهنامهعلمیپژوهشیفیض، 18(5): 439-428.
شفیعی سنگ آتش، سمیه.، رفیعی نیا، پروین و نجفی، محمود. (1391). اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب و مؤلّفه‌های فراشناختی مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روانشناسی بالینی، 4(16): 31-19.
فرخزادیان، علی‌اصغر.، رضایی، فاطمه و صادقی، مسعود‌(1397). تدوین مدل روان‌شناختی اختلال اضطراب فراگیر و بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر مدل بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر. پایان‌نامه دانشگاه لرستان.
نائینیان، محمدرضا.، شعیری، محمدرضا.، شریفی، معصومه و ‌هادیان، مهری‌(1390). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7). روان‌شناسی بالینی و شخصیت، 3(4): 50-41.
ولز، آ‌(1390). راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. شهرام محمدخانی. تهران: ورای دانش.
 
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: Author.
Bernstein, D. P., Stein, J. A., Newcomb, M. D., Walker, E., Pogge, D., Ahluvalia, T. and Zule, W. (2003). Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child abuse & neglect, 27(2): 169-190.
Calvete, E. (2014). Emotional abuse as a predictor of early maladaptive schemas in adolescents: Contributions to the development of depressive and social anxiety symptoms. Child abuse & neglect, 38(4): 735-746.
Daneshmandi, S., Izadikhah, Z., Kazemi, H. and Mehrabi, H. (2014). The effectiveness of emotional schema therapy on emotional schemas of female victims of child abuse and neglect. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 22(5):1481-1494. (Text in Persian).
Fakunmoju S.B., Funmi, O. and Bammeke. (2015). Anxiety disorders and depression among high school adolescents and youths in Nigeria: Understanding differential effects of physical abuse at home and school. Journal of Adolescence, 42(5): 1-10.
Farokhzadian, A.A., Rezaii, F. and Sadeghi, M. (Under press). Mediating role of emotional schemas in the relationship between childhood traumas and generalized anxiety disorder. Clinical Psychology & Personality. (Text in Persian).
Hofmann S.G, Alpers G.W. and Pauli P. (2009). Phenomenology of panic and phobic disorders. In: Antony M.M, Stein M.B (eds) Oxford handbook of anxiety and related disorders. Oxford University Press, New York, pp. 34–46.
Hosseini, G.F., Mohammadi, K.P., Pourshahbaz, A. and Dolatshahi B. (2013). The effectiveness of group metacognitive therapy on metacognitive beliefs, worry and worry domains in patients with Generalized Anxiety Disorder. Journal of Clinical Psychology, 5(1): 11-20. (Text in Persian)
Khaleghi, M., Mohammadkhani, S. and Hasani, J. (2016). Effectiveness of Emotional Schema Therapy in Reduction of Worry and Anxiety's Signs and Symptoms in Patients with Generalized Anxiety Disorder: Single-Subject Design. Journal of Clinical Psychology, 8(2): 43-55. doi: 10.22075/jcp.2017.2235. (Text in Persian)
Leahy R.L., Tirch. D. and Napolitano LA. (2011). Emotion regulation in psychotherapy. New York: The Guilford Press.
Leahy, R. L. (2002). A model of emotional schemas. Cognitive and behavioral practice, 9(3): 177-190.
Leahy, R. L. (2007). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. Cognitive and Behavioral practice, 14(1): 36-45.
Naeinian, M.R., Shairi, M., Sharifi, M. and Hadian. M. (2011). To study reliability and validity for a brief measure for assessing Generalized Anxiety Disorder (GAD-7). Clinical Psychology & Personality. 2 (4): 41-50(Text in Persian).
Newman, M. G., Zuellig, A. R., Kachin, K. E., Constantino, M. J., Przeworski, A., Erickson, T. and Cashman-McGrath, L. (2002). Preliminary reliability and validity of the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire-IV: A revised self-report diagnostic measure of generalized anxiety disorder. Behavior Therapy, 33(2): 215-233.
Pournamdarian. S., Birashk. B. and Asgharnejad Farid A. (2012). The clarification of contribution of metacognitive beliefs in explaining the symptoms of depression, anxiety, and stress in nurses. Journal of knowledge and Research in Applied Psychology. 13(3):86-94. (Text in Persian).
Raparia, E., Coplan, J. D., Abdallah, C. G., Hof, P. R., Mao, X., Mathew, S. J. and Shungu, D. C. (2016). Impact of childhood emotional abuse on neocortical neurometabolites and complex emotional processing in patients with generalized anxiety disorder. Journal of affective disorders, 190(7): 414-423.
Ruscio, A. M. and Borkovec, T. D. (2004). Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder. Behaviour research and therapy, 42(12): 1469-1482.
Salmani, B., Hasani, J., Mohammad-Khani, S. and Karami, GR. (2014). The efficacy of metacognitive therapy on metacognitive beliefs, meta-worry and the signs and symptoms of patients with generalized anxiety disorder. Feyz: (Journal of Kashan University of Medical Sciences).18(5):428-39. (Text in Persian).
Sardarzadeh, S., Ali beige, N. and Ebrahimi, S. (2014). Evaluation of Emotional Schemas in Individuals with Anxiety Disorders. Journal of Social Issues & Humanities, 2(4): 25-29.
Shafie sang atash, S., Rafieinia, P. and Najafi M. (2013). The Efficacy of metacognitive therapy on anxiety and metacognitive components in individuals with generalized anxiety Disorder. Journal of Clinical Psychology. 4(4): 20-31. doi: 10.22075/jcp.2017.2104. (Text in Persian).
Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B. and Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of internal medicine, 166(10): 1092-1097.
Wells A. (2011). Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York: Guilford. Translator: Mohamadkhani Sh. Tehran: vara danesh. (Text in Persian)
Wells, A. (2013). Cognitive therapy of anxiety disorders: A practice manual and conceptual guide. John Wiley & Sons.
Wright, M. O. D., Crawford, E. and Del Castillo, D. (2009). Childhood emotional maltreatment and later psychological distress among college students: The mediating role of maladaptive schemas. Child abuse & neglect, 33(1): 59-68.