اثربخشی روان‌درمانی بین‌فردی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پردازش پس‌رویدادی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 روان‌پزشک، فلوشیپ روان درمانی، بخش روان‌درمانی گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی بین‌فردی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پردازش پس‌رویدادی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علامه طباطبائی در نیم‌سال دوم سال تحصیلی۹۵-۹۴ بود. ۲۴ دانشجوی مضطرب اجتماعی از طریق غربالگری شناسایی شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش پرسشنامه‌های هراس اجتماعی کانور، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و پردازش پس‌رویدادی در چهار مرحله‌ی پیش‌آزمون، میان‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری توسط هر دو گروه تکمیل شدند. گروه آزمایش ۱۲ جلسه درمان بین‌فردی را دریافت کرد. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که روان‌درمانی بین‌فردی بر نمره‌ی اضطراب اجتماعی و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان تأثیر معناداری داشت. این مداخله بر راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و پردازش پس‌رویدادی مؤثر نبود. بنابراین روان‌درمانی بین‌فردی می‌تواند بر راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of interpersonal psychotherapy on cognitive emotion regulation strategies and post event processing in girl students with social anxiety

نویسندگان [English]

  • Zahra Asl Soleimani 1
  • Ahmad Borjali 2
  • Mansoureh Kiani Dehkordi 3
1 Allame Tabatabai University
2 Allame tabatabi University
3 Razi Psychatric Center
چکیده [English]

The present research examines the effectiveness of interpersonal psychotherapy on cognitive emotion regulation strategies and post event processing in female students with social anxiety. The study utilized a quasi-experimental design whit pretest-posttest along whit control group methods. The population included all female students in AllameTabatabaei University dormitory in the Second semester 2015-2016. There were 24 socially anxious students identified through screening and randomly divided into two groups - experimental and control groups. In this study, Connor Social Phobia Inventory (SPIN), Garnefski Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and Post Event Processing Questionnaire (PEPQ) were completed by both groups in four stages: pretest, midtest, posttest and follow up. The experimental group received 12 sessions of interpersonal psychotherapy. For data analysis, Split-plot ANOVA was applied. The research results indicated that interpersonal psychotherapy had a significant impact on social anxiety and adaptive cognitive emotion regulation scores. This intervention had not been effective on maladaptive cognitive emotion regulation and post-event processing. So interpersonal psychotherapy can be effective on adaptive cognitive emotion regulation strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Emotion Regulation
  • Interpersonal psychotherapy
  • Post-event processing
  • Social anxiety disorder
بساک‌نژاد، سودابه.، معینی، نصراله و مهرابی زادۀ هنرمند، مهناز (۱۳۸۹). رابطۀ پردازش پس‌رویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجلۀ علوم رفتاری،۴(۴):۳۴۰-۳۳۵.
حسنی، جعفر (۱۳۸۹). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامۀ ‌نظم‌جویی شناختی هیجان. مجلۀ روان‌شناسی بالینی، ۲(۳): ۸۴-۷۳.
حسنوند عموزاده، مهدی (۱۳۹۵). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۶(۱۳۹):۱۷۷-۱۶۶.
طاولی، آزاده.، اللهیاری، عباسعلی.، آزاد فلاح، پرویز.، فتحی آشتیانی، علی و ملیانی، مهدیه.‌(۱۳۹۲). مقایسۀ اثربخشی درمان بین‌فردی و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم رفتاری،۷(۳):۲۰۶-۱۹۹.
غیاثی، مهناز.، یزدی، سیده منور و صرامی فروشانی، غلامرضا (۱۳۹۵). نقش واسطه‌ای آسیب‌پذیری بین‌فردی در پیش‌بینی صفات شخصیت مرزی بر اساس بدتنظیمی هیجان در دوقلوهای همسان و ناهمسان. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، ۱۲(۲): ۳۱-۴۸.
موسویان، الهام.، مهدی‌یار، منصوره و افلاک‌سیر، عبدالعزیز (۱۳۹۵). مقایسۀ هیجان چهره در بیماران مبتلا به هراس اجتماعی در مقایسه با افراد بهنجار. فصلنامه مطالعات روان‌شناختی، ۱۲(۱): ۱۲۴-۱۰۷.
مؤمنی جاوید، مهرآور.، شجاع کاظمی، مهرانگیز و پورشهریاری، مه سیما (۱۳۹۴). بررسی تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد بین فردی بر بهبود روابط زناشویی مادران خیانت‌دیده. فصلنامه مطالعات روان شناختی، ۱۱(۲): ۱۱۳-۸۷.
Alden, L. E., & Taylor, C. T. (2004). Interpersonal processes in social phobia.Clinical psychology review,24(7):857-882.
Alfano, C. A., & Beidel, D. C. (2011). Social anxiety in adolescents and young adults: Translating developmental science into practice. American Psychological Association.
Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Journal of anxiety disorders,22(2):211-221.
BasakNejad, S., Moini, N., &Mehrabizade-Honarmand, M. (2010). The relationship between post event processing and cognitive avoidance with social anxiety among students. Journal of Behavioral Sciences,4(14):40-335 (Text in Persian).
Batson, C. D. (2011). Altruism in humans. Oxford University Press, USA.
Bolsoni-Silva, A. & Loureiro, S. (2014). The role of social skills in social anxiety of university students.Paidéia (RibeirãoPreto).24(58):32-223.
Brozovich, F., & Heimberg, R. G. (2008). An analysis of post-event processing in social anxiety disorder. Clinical psychology review28(6):891-903.
Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Weisler, R. H. & FOA, E. (2000). Psychometric properties of the social phobia inventory (SPIN). The British Journal of Psychiatry176(4):379-386.
Forsythe, V. A. (2014). Choosing emotion regulation strategies: The effects of interpersonal cues and symptoms of Borderline Personality Disorder (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment23(3):141-149.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences,30(8):1311-1327.
Ghiasi, M., Yazdi, S.M. & Sarami Foroshani, Gh. (2016). Mediator role of interpersonal vulnerability in prediction of borderline personality traits based on emotion dysregulation in monozygotic and dizygotic twins. Alzahra University,  Journal of Psychological Studies,12(2): 31-48 (Text in Persian).
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current directions in psychological science,10(6):214-219.
Hasani, J. (2010). The psychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psycology,2(3):73-84‌(Text in Persian).
Hassanvand Amouzadeh, M. (2016). Validity and Reliability of Social Phobia Inventory in Students with Social Anxiety. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences26(139): 166-177.(Text in Persian).
Kim, B. R., Stifter, C. A., Philbrook, L. E., & Teti, D. M. (2014). Infant emotion regulation: Relations to bedtime emotional availability, attachment security, and temperament. Infant Behavior and Development,37(4):480-490.
Kocovski, N. L., & Rector, N. A. (2008). Post-event processing in social anxiety disorder: Idiosyncratic priming in the course of CBT. Cognitive Therapy and Research,32(1):23-36.
Lee, J. E. J. (2012). Personality and cultural determinants of social anxiety in Asian Americans. (Phd disseratation), Washington state university. UMI dissertation publishing, proquest.
Levenson, H., Butler, S. F., Powers, T. A., & Beitman, B. D. (2008). Concise guide to brief dynamic and interpersonal therapy. American Psychiatric Pub.
Lipsitz, J. D., Gur, M., Vermes, D., Petkova, E., Cheng, J., Miller, N., et al.(2008). A randomized trial of interpersonal therapy versus supportive therapy for social anxiety disorder. Depression and Anxiety25(6):542-553.
Lipsitz, J. D., & Markowitz, J. C. (2013). Mechanisms of change in interpersonal therapy (IPT). Clinical psychology review33(8):1134-1147.
Momeni javid, M., Shojakazemi, M. & Pour shahriari, M. (2015). The effects of group counseling with an interpersonal approach on improvement of marital relationship of mothers who were hurt by marital betrayals. Alzahra University, Journal of Psychological Studies,11(2): 87-113 (Text in persian).
Muosavian, E., Mahdiyar, M. & Aflaseir, A. (2016). Comparison of Recognition of Facial Affect in Patients Suffering from Social phobia and Normal Individuals. Alzahra University, Journal of Psychological Studies,12(1):107-124 (Text in persian).
Perera, S., Rowa, K., & McCabe, R. E. (2016). Post-Event Processing across Multiple Anxiety Presentations: Is it Specific to Social Anxiety Disorder?. Behavioural and cognitive psychotherapy44(5):568-579.
Rachman, S., Grüter-Andrew, J., &Shafran, R. (2000). Post-event processing in social anxiety. Behaviour Research and Therapy,38(6):611 -617.
Paul, S., Simon, D., Kniesche, R., Kathmann, N., & Endrass, T. (2013). Timing effects of antecedent-and response-focused emotion regulation strategies. Biological Psychology94(1): 136-142.
Purnamaningsih, E. H. (2017). Personality and Emotion Regulation Strategies. International Journal of Psychological Research10(1): 53-60.
Stangier, U., Schramm, E., Heidenreich, T., Berger, M., & Clark, D. M. (2011). Cognitive therapy vs interpersonal psychotherapy in social anxiety disorder: a randomized controlled trial. Archives of General Psychiatry,68(7), 692-700.
Tavoli, A., Allahyari, A., Azadfalah, P., Fahi-Ashtiani, A., &Melyani, M. (2013). A Comparison of the effectiveness of interpersonal and cognitive behavioral therapies for social anxiety disorder. International Journal of Behavioral Sciences,7(3):199-206 (Text to Persian).
Weissman, M. M., Markowitz, J. C., & Klerman, G. L. (2000). Comprehensive guide to interpersonal psychotherapy(1 ED). New York: Basic Books.
Zaki, J., & Williams, W. C. (2013). Interpersonal emotion regulation. Emotion13(5):803-810.