بررسی تأثیر درمان کوتاه مدت راه‌حل محور بر پرخاشگری کودکان و نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه پیام نور مرکز ساری

2 کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه تهران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان کوتاه مدت راه‌حل محور بر پرخاشگری کودکان و نوجوانان بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی و دبیرستان شهر ساری سال تحصیلی 91-92 بودند. از این جامعۀ آماری دو مدرسه به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و نظام سنجش مبتنی بر تجربۀ آخنباخ بین آن‌ها اجرا شد. 32 نفر از کودکان و نوجوانانی که از نظر مشکلات رفتاری (پرخاشگری) در مرز بالینی قرار داشتند، یعنی نمرۀ آن‌ها از این تست بالاتر از ۶۰ بود، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ پرخاشگری باس و پری در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. محتوای جلسات طبق نظریۀ درمان راه‌حل محور دی شازر تهیه شد. به منظور تحلیل داده‌های پژوهش از روش آماری آنووا استفاده شد. نتایج تحلیل آنوا حاکی از آن بود که میانگین نمرات پرخاشگری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری پیدا کرده است. بنابراین، درمان کوتاه مدت راه‌حل محور در کاهش پرخاشگری کودکان و نوجوانان مؤثر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Solution-Focused Brief Therapy on Aggression in Children and Adolescents

نویسندگان [English]

  • Babolah Bakhshipoor 1
  • soraya ramezanzadeh 2
1
2
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the effect of solution-focused brief therapy on aggression in children and adolescents. The participants of the study consisted of all the female elementary and high school students of the city of Sari, who enrolled in the academic year 2010-2011. Two schools were randomly chosen from the above-mentioned schools using multistage cluster random sampling method. Achenbach experienced-based measurement system was administered among them. 32 children and adolescents who had the behavioral problems in the clinical boundaries (aggression), namely that their test scores were higher than 60, were selected and randomly divided into two experimental and control groups. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest control group design. Buss-Perry aggression questionnaire was used to collect data, which was administered as both the pretest and posttest. The content of solution-focused therapy sessions was provided according to the solution-focused therapy thesis by De Shazer. Data analyses were achieved through the one way ANOVA. The results of the ANOVA indicated that the mean scores on aggression in the experimental groups had significantly decreased in comparison with the mean scores on aggression in the control groups. Thus, it can be concluded that solution-focused brief therapy was effective in reducing aggression in children and adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • solution-focused brief therapy
  • Aggression
  • Children
  • Adolescents
اعتمادی، احمد.، گیتی پسند، زهرا و مرادی، میترا (1391). اثر بخشی درمان گروهی راه‌حل مدار بر کاهش تعارضات مادر- دختر در مادران، فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، 3(4)‌:565-590.
پیوسته‌گر، مهرانگیز.، یزدی، سید منور و مختاری، لیلا (1388). رابطۀ خودشیفتگی و عزت نفس با پرخاشگری و مقایسۀ تحولی آن در دختران نوجوانان، مطالعات روان‌شناختی، 7(1)‌: 127-144.
داوودی، زهرا.، اعتمادی، عذرا و بهرامی، فاطمه (1390). رویکرد کوتاه مدت راه‌حل محور برای کاهش گرایش به طلاق در زنان و مردان مستعد طلاق. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، 11(43): 121-134.
دیویس، توماس.، آزبورن، سینتا جی‌ (1386). مشاورۀ مدرسه با رویکرد راه‌حل محور، ترجمۀ نسترن ادیب‌راد و علی محمد نظری، تهران: علم.
صحت، فاطمه.، صحت، نرگس.، خانجانی، سحر.، محبی، سیامک و شاه سیاه، مرضیه (1393). تأثیر رویکرد کوتاه مدت راه حل- محور بر کاهش تعارضات زناشویی شهر قم. مجله علمی پژوهشی تحقیقات نظام سلامت، 10(2): 268-285.
عراقی، یحیی (1386). بررسی کیّفیت رابطۀ والد- فرزندی در دو گروه از دانش‌آموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر. مطالعات روان‌شناختی، 4(4): 113-129.
محمدی، نورالله (1385). بررسی مقدماتی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه پرخاشگری باس – پری. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4): 135-151.  
مینایی،‌‌ ‌‌اصغر (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهۀ رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامۀ خودسنجی و فرم گزارش معلم، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(1): 529-558.
یعقوبی، کژال.، سهرابی، فرامرز و مفیدی، فرخنده (1388). بررسی و مقایسۀ میزان پرخاشگری کودکان طلاق و عادی. مطالعات روان‌شناختی، 7(1): 97-109.
Araghi, Y. (2007). The quality of parent-child relationship between aggressive and non-aggressive male students. Psychological Studies, 4(4): 114-129 (Text in Persian).
Atesh, B. (2016). Effect of solution focused group counseling for high school students in order to struggle with school burnout. Psychiatry, 54(7): 707-723.
Brokman, M., Hussain, K., Sanchez, B., & Turns, B. (2015). Managing child behavior problems in children with autism spectrum disorders: Utilizing structural and solution focused therapy with primary caregivers. The American Journal of Family Therapy, 44(1): 1-10.
Corey, G. (2014). Theory and practice of counseling and psychotherapy (9th ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.
Cortes, B., Ballesteros, B., Collantes, A., & Aguilar, M. (2016). What makes for good outcomes in solution-focused brief therapy? European Psychology, 33, 232-233.
Davoodi, Z., Etemadi, A., & Bahrami, F. (2011). Solution-focused approach to reduce the tendency for divorce in men and women prone to divorce. Journal of Social Welfare, 11(43): 121-134 (Text in Persian).
De Shazer, S. (1991). Clues: Investigating solutions in brief therapy. New York: W.W. Norton.
De Jong, P., & Berg, I. K. (2012). Interviewing for solutions.4nd ed. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Etemadi, A., Gitipasand, Z., & Moradi, M. (2012). Efficacy of group solution-focused on reducing maternal mother-daughter conflicts. Journal of Counseling and Psychotherapy, 3(4): 565-590 (Text in Persian).
Gingerich, W. J., & Petersen L. T. (2012). Effectiveness of solution-focused brief therapy: A systematic qualitative review of controlled outcome studies. Research on Social Work Practice, 23(3): 266-283.
Ilbay, A. B.(2014). solution-oriented short-term effect on the burnout of university students in group counseling. (Unpublished doctoral dissertation). Sakarya University, Turkey.
Knekt, P., Sares-Jäske, L., & Lindfors, O. (2013). Psychological predictors on the outcome of short-term psychodynamic psychotherapy and solution-focused therapy in the treatment of mood and anxiety disorder. European Psychiatry,  28 (2): 117-124.
Krahe, B. (2013). The Social Psychology of Aggression. England: Psychology Press.
Lochman, J. E., Powell, N. P., Boxmeyer, C. L., & Jimenez-Camargo, L. (2011). Cognitive-behavioral therapy for externalizing disorders in children and adolescents. Child Adolescent Psychiatry, 20(2): 305-18.
McKee, L., Colletii, C., Rakow, A., Jones, D. J., & Forehand, R. (2008). Parenting and child externalizing behaviors: Are the associations specific or diffuse? Aggression and Violent Behavior, 13(3): 201-215.
Minaei, A. (2006). Achenbach child behavior checklist adaptation and standardization, YSR and Teacher Report Form. Research on Exceptional Children, 6(1), 135-151 (Text in Persian).
Mohammadi, N. (2006). A preliminary study of psychometric indices: Aggression Questionnaire – Perry. Journal of Social Sciences and Humanities, 25(4), 135-151 (Text in Persian).
Moore, S. E., Norman, R. E., Sly, P. D., Whitehouse, A. J., Zubrick, S. R., & Scott, J. (2014). Adolescent peer aggression and its association with mental health and substance use in an Australian cohort. Journal of Adolescence, 37(1), 11–21.
Nicholas, A. (2014). Solution focused brief therapy with children who stutter, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 193, 209-216.
Pivastegar, M., Yazdi, S. M., & Mokhtari, L. (2009). The relationship between narcissism and self-esteem with aggression and its evolutionary comparison in adolescent girls. Psychological Studies, 7(1), 127-144 (Text in Persian).
Sehat, F., Sehat, N., Khanjani, S., Mohebi, S., & Shahsia, M. (2014). The effect of solution brief focused therapy on reducing marital conflicts in the city of Qom, Journal of Preventive Medicine, 10(2), 285-268 (Text in Persian).
Schmit, E., Schmit, M., & Lenz. S. (2016). Meta-analysis of solution focused brief therapy for treating symptoms of internalizing disorders. Counseling Outcome Research and Evaluation, 7 (1), 21-39.
Van Geel, M., Vedder, P., & Tanilon, J. (2014). Relationship between peer victimization, cyberbullying, and suicide in children and adolescents: A meta-analysis. JAMA Pediatrics, 165(5): 435-442.
Yacoby, K., Sohrabi, F., & Mofidi, F. (2009). The Comparative evaluation of the aggression in Divorced children and normal children. Psychological Studies, 7 (1): 97-109 (Text in Persian).