تاثیر آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اما حسین(ع)

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت‌های روانی تصویرسازی ‌ذهنی در ارتقاء عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال انجام شد. 60 بازیکن پسر(20-28سال) به روش نمونه‌گیری در دسترس از بین تیم‌های نیمه‌حرفه‌ای فوتبال استان تهران انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل(30N1=N2=) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. ابتدا عملکرد ورزشی، مهارت‌های‌ تصویرسازی و خودگویی بازیکنان به ترتیب با استفاده ابزارهای فهرست وارسی رفتار ، مهارت‌های روانی و مهارت خودگویی اندازه‌گیری شدند، سپس مهارت‌های تصویرسازی و خودگویی در 14جلسه گروهی به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل فقط مهارت‌های فنی را تحت نظر مربی تمرین کردند. بعد از مداخلات، عملکرد ورزشی آزمودنی‌ها دوباره اندازه‌گیری شد. دو هفته بعد، به‌منظور تعیین ماندگاری مداخلات، عملکرد آزمودنی‌ها در مرحلۀ پیگیری اندازه‌گیری و داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و t استودنت تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی ذهنی می‌توانند عملکرد‌های «پاس‌دادن، حفظ و کنترل توپ و گرفتن توپ از حریف» را به‌طور معناداری افزایش دهند. همچنین نتایج نشان داد که اثر مداخلات در مرحلۀ پیگیری ماندگار بوده است. نتایج شواهدی را پیشنهاد می‌کند که برنامۀ آماده‌سازی روانی مبتنی بر خودگویی انگیزشی و مهارت‌های تصویرسازی روش مناسبی برای ارتقاء سطح عملکرد بازیکنان فوتبال است. لذا به منظور بهبود سطح آمادگی‌روانی و عملکرد فرآیندی بازیکنان فوتبال، لازم است زمینۀ به‌کارگیری برنامۀ آماده‌سازی روانی بازیکنان فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of training of motivational self-talk and mental imagery skills in enhancing sport performance of soccer players

نویسندگان [English]

  • Sayed Mohammad Kazem Vaez Mosavi 1
  • Jalil Fatabadi 2
  • Shahla Pakdaman 2
  • Asghar Jafari 2
1
2
چکیده [English]

The Present research aimed to determine the effectiveness of training of motivational self-talk and mental imagery skills in enhancing sport performance of soccer players. 60 boy athletes (aged20-28) selected with available sampling through teams in leagues2 of Tehran and They were assigned randomly in experimental and control groups (n1=n2=30). Methodology was semi- experiment al design. At first, sport performance, motivational self-talk and mental imagery skills were measured by checklist, mental skills and self-talk, then the skills of mental imagery and self-talk were trained to experiment al group in 14 sessions and athletes in control group practice only technical skills under their coach. At The end of interventions, participants performance was measured again, also after 2 weeks The follow-up and data were analyzed by ANCOVA and T-student. Results indicated that and motivational self-talk and mental imagery skills can enhance performance of passing, touching and tackle in soccer players. In addition, findings showed that the effect of intervention lasted in follow up. The results provided some evidence to suggest that mental preparation based on motivational self-talk and mental imagery is an appropriate package on enhancing performance of soccer players. Therefore, in order to improve level of mental preparation and process performance of athletes, it may be useful to use package of mental preparation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mental imagery
  • mental preparation
  • mental skills
  • motivational self-talk
  • sport performance