مقایسه اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر حضورذهن و درمان فراشناختی در دانشجویان با نشانه‌های افسردگی، باورهای فراشناختی مثبت و منفی درباره نشخوار فکری و اجتناب تجربه‌ای

نویسندگان

چکیده

شناخت‌درمانی مبتنی بر حضورذهن و درمان فراشناختی از درمان‌های موج سومی هستند که اثربخشی آن‌ها در دامنه‌ای از اختلال‌های روانی مختلف آزمون شده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شناخت‌ درمانی مبتنی بر حضور ذهن و درمان فراشناختی در دانشجویان با نشانه‌های افسردگی، باورهای فراشناختی مثبت و منفی درباره نشخوارفکری و اجتناب تجربه‌ای بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. به این منظور با استفاده از فراخوان، از دانشجویان برای شرکت در جلسات گروه درمانی دعوت شد. 28 نفر از افراد با نشانه‌های افسردگی طبق نمره برش پرسشنامه افسردگی بک (28-10) انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه شناخت‌درمانی مبتنی بر حضورذهن 15 نفر و درمان فراشناختی 13 نفر قرار گرفتند. پرسشنامه افسردگی بک(بک و همکاران)، مقیاس باورهای فراشناختی مثبت درباره نشخوار فکری(پاپاجورجیو و ولز)‌، مقیاس باورهای فراشناختی منفی درباره نشخوار فکری(پاپاجورجیو‌، ولز و منیا) و پرسشنامه پذیرش و عمل- نسخه دوم(بوند و همکاران) قبل و بعد از درمان اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس یک‌راهه تک متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد‌ که درمان فراشناختی نسبت به شناخت‌درمانی مبتنی بر حضورذهن تأثیر بیشتری در کاهش باورهای مثبت (05/0 >P) و منفی (05/0 >P) فراشناختی درباره نشخوار فکری دارد. همچنین شناخت‌درمانی مبتنی بر حضورذهن اثربخشی بیشتری در کاهش اجتناب و افزایش پذیرش داشت (01/0P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparison of the Effectiveness of Mindfulness based cognitive therapy and Metacognitive therapy on depressive symptoms,positive and negative beliefs about rumination and experiential avoidance in students

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Mahmoodi
  • Mojgan Sepahmansour
  • Fareba Hasani
  • Parvaneh Mohammadkhani
  • Zareen Sadatlarijani
چکیده [English]

The purpose of the present study was a comparison of the Effectiveness of Mindfulness based cognitive therapy and Metacognitive therapy on depressive symptoms, positive and negative beliefs about rumination and experiential avoidance. Quasi-experimental method with pre-test - post-test was used. To achieve this goal, the students were invited to attend group therapy sessions.28 individuals with depressive symptoms were selected according to BDI cut off point (10-28) and were randomly divided in to two groups: mindfulness based cognitive therapy (15) and metacognitive therapy (13). Beck depression inventory (beck), positive beliefs about rumination (papageorgiou &wells),negative beliefs about rumination scale (papageorgiou ,wells & mina,2008) and acceptance and action questionnaire (bond, et. al.,) were administered pre-treatment and post-treatment to all subjects. ANCOVA was used to analyze data. The results indicated that metacognitive therapy was more effective than mindfulness based cognitive therapy in decreasing positive (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindfulness based cognitive therapy
  • metacognitive therapy
  • positive metacognitive beliefs about rumination
  • negative metacognitive beliefs about rumination
  • Experiential Avoidance
  • depressive symptoms
  • acceptance