ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی معنوی در میان دانشجویان

نویسندگان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی معنوی در دانشجویان دانشگاه‌های تهران بود. آزمودنی‌های پژوهش 3052 دانشجو(1239 پسر و 1761 دختر،52 نفر بدون مشخص بودن جنسیّت آن‌ها) بودند. بر اساس مدل پیشنهادی ائتلاف ملی بین مذاهب در سالخوردگی (1975) در نهایت پرسشنامه 40 سؤالی برای‌اندازه‌گیری ابعاد ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با طبیعت و ارتباط با دیگران طراحی شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل چهار بعدی بهزیستی معنوی در میان دانشجویان دارای برازش است. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 94/0 و ضرایب آلفای خرده مقیاس‌ها به ترتیب برابر با 93/0، 92/0، 91/0 و 85/0 بود. همچنین ضریب پایایی بازآزمایی کل پرسشنامه86 /0 و خرده مقیاس‌های آن به ترتیب 81/0، 89/0، 81/0، و 80/0 بود. نتایج نشان داد روایی همگرا و واگرای پرسشنامه در حد مقبولی است. از دیگر یافته‌های پژوهش این بود که میانگین نمرات کل بهزیستی معنوی و نمرات خرده مقیاس‌های ارتباط با خدا، خود و طبیعت دانشجویان دختر به‌طور معناداری بیش‌تر از میانگین دانشجویان پسر است، اما تفاوتی بین دو جنس در نمرات خرده مقیاس ارتباط با دیگران مشاهده نشد. به‌طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه بهزیستی معنوی در دانشجویان از خصوصیات روانسنجی مناسبی بهره‌مند است و می‌توان در پ‍ژوهش‌ها از آن استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development and Validation of the Spiritual Well-being Questionnaire among University students

نویسندگان [English]

  • GHolam Reza Dehshiri
  • Mahmood Najafi
  • Faramarz Sohrabi
  • Sedigheh Taraghijah
چکیده [English]

The purpose of this research has been to develop and validate the spiritual well-being questionnaire among Tehran University students. The subjects of the research Were 3052 students (1239 boys, 1761 girls though 52 persons did not determine their sex). Eventually, due to the model suggested by National Interfaith Coalition on Aging (1975) a questionnaire with 40 questions have been built to measure the dimensions of relationship with God, self, nature and the others. The results of confirmatory factor analysis showed that the four dimensions model of spiritual well being have fitted between students. Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 0.94 and alpha coefficients of subscales were 0.93, 0.92, 0.91 and 0.85 respectively. Furthermore, test-retest reliability coefficient of the whole questionnaire was 0.86 and for its subscales were 0.81, 0.89, 0.81 and 0.80 respectively. The results showed the convergent and divergent validity of questionnaire were acceptable. Another consequence of the research was that the mean value of spiritual well being numbers and subscales numbers of relationship with God, self, and nature of female students were significantly more than male students. However, there was not any significant difference between genders in the relationship with other subscale. In general, the research results showed the questionnaire of spiritual well being among students has appropriate psychometric characteristics and can be used in researches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual well
  • being; validation; reliability; Validity factor structure