اثربخشی برنامه‌های آموزش بازداری پاسخ و حافظه فعال بر بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه‌های آموزش بازداری پاسخ و حافظه فعال بر بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7- 11 ساله شهر تهران بوده که به بیمارستان توان‌بخشی رفیده مراجعه و تشخیص روان‌پزشکی دریافت کرده‌اند. تعداد 16 آزمودنی به شیوه هدفمند انتخاب شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جای گرفتند. به‌منظور ارزیابی نشانه‌های اختلال کاستی توجه و بیش فعالی از مقیاس درجه‌بندی والدین کانرز(1978)، برای بررسی مهارت‌های اجتماعی از نظام درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت فرم والدین(1990) و برای ارزیابی هوش آن‌ها از آزمون ریون (1938،1947) استفاده شد.آزمودنی‌های گروه آزمایشی طی 24 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) برنامهآموزش بازداری پاسخ محقق ساخته و برنامه آموزش حافظه فعال را دریافت کردند و آزمودنی‌های گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی ندیدند. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گواه در مهارت‌های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effects of response inhibition and working memory training programs on improving social skills in children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • Bagher Ghobari–Bonab
  • Ahmad Beh-Pajooh
  • Gholam Ali Afrooz
  • Elham Hakimi Rad
  • Ali Akbar Arjmandnia
چکیده [English]

The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of response inhibition and working memory training programs on improving social skills in children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. The design of the study was quasi-experimental with pretest-post test and control group. Population of the study included all children with ADHD between ages seven to eleven (7-11) who were attending Rofeideh Rehabilitation Hospital in Tehran. They were diagnosed as having Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Sixteen subjects who were selected and randomly assigned into two groups: experimental and control group. Conner’s Parent Rating Scale was used to assess attention deficit hyperactivity disorder symptoms, Gresham and Elliot’s Social Skills Rating System was used to measure their social skills and Raven’s Progressive Matrices for children was used to assess their intellectual functioning. Experimental group received 24 sessions (every session 60 minutes) of intervention programs about response inhibition that designed by the investigators and working memory enhancement while control group received no specific treatment. Data were analyzed by using analysis of Covariance (ANCOVA). Findings showed significant differences (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • Response Inhibition Training Program; Working Memory Training Program; Social Skills; Attention Deficit / Hyperactivity Disorder