بررسی اضطراب کامپیوتر و رابطه آن با ویژگی های فردی در دانشجویان دانشگاه های اهواز

نویسندگان

چکیده

از اوایل دهه ی 70 میلادی، تاثیر روان شناختی دگرگونی های جوامع صنعتی بر زنده گی افراد، مورد توجه نظریه پردازان و روان شناسان قرار گرفته است. اضطراب برآمده از کار با کامپیوتر، از جمله ی این تاثیرات روان شناختی است که در کانون پژوهش های روان شناسان در این زمینه جای دارد. در این پژوهش، در آن ایم که دریابیم آیا رابطه یی معنادار بین اضطراب کامپیوتر، با سن، جنسیت و رشته ی تحصیلی وجود دارد؟
جامعه ی آماری، همه ی دانش جویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید چمران شهر اهواز، در سال تحصیلی 82-81 است. شمار کل آزمودنی ها 420 نفر (210 دختر و 210 پسر) است که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله یی انتخاب شدند.
ابزار به کار گرفته، «مقیاس اندازه گیری اضطراب کامپیوتری» بود. این مقیاس، یک ارزیابی خودسنجی 19 ماده ئی، بر اساس درجه بندی لیکرت برای اندازه گیری سطح اضطراب کامپیوتر است.
تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که:
1- بین سن و اضطراب کامپیوتر رابطه یی معنادار وجود ندارد.
2- بین جنسیت و اضطراب کامپیوتر رابطه یی معنادار وجود ندارد.
3- بین رشته ی تحصیلی و اضطراب کامپیوتر رابطه یی معنادار وجود دارد.
4- بین دانش جویان رشته های مختلف تحصیلی از لحاظ اضطراب کامپیوتر تفاوت معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها