تاثیر آموزش راه بردهای فراشناختی بر بهبود عمل کرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان

نویسندگان

چکیده

در پژوهش حاضر، تأثیر راه بردهای فراشناختی بر بهبود عمل کرد خواندن دانش آموزان نارساخوان مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 63 دانش آموز نارساخوان پسر پایه ی چهارم و پنجم ابتدایی از میان دانش آموزان ابتدایی انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در گروه آزمایش (16 دانش آموز نارساخوان پایه ی چهارم و 16 نفر دانش آموز نارساخوان پایه ی پنجم) وگروه کنترل (16 دانش آموز نارساخوان پایه ی چهارم و 16 نفر دانش آموز نارساخوان پایه ی پنجم) جای گزین شدند. < br > طرح پژوهش، از طرح های نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیش آزمون سنجش توانایی خواندن برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 4 ماه، در 15 جلسه ی 45 دقیقه ئی، تحت آموزش راه بردهای فراشناختی قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون سنجش توانایی خواندن برای دو گروه اجرا شد. < br > یافته ها نشان داد که آموزش راه بردهای فراشناختی، بر عمل کرد خواندن دانش آموزان نارساخوان تأثیر مثبت داشت و منجر به کاهش اشکالات خواندن در آنان شد.

کلیدواژه‌ها