بررسی کیفیت رابطه والد- فرزندی در دو گروه از دانش‌آموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر

نویسنده

چکیده

در این پژوهش،کیفیت رابطه والد- فرزندی دانش آموزان پر خاشگر و غیر پرخاشگر با یکدیگر مقایسه شده است.متغیرهای مورد پژوهش عبارت بودند از:کیفیت رابطه والد- فرزندی و خرده مقیاسهای آن(عاطفه مثبت پدرانه،آمیزش پدرانه،ارتباط،خشم،عاطفه مثبت مادرانه،آزردگی/ سر در گمی نقش،همانند سازی و ارتباط مادرانه)، پرخاشگری و خرده مقیاسهای آن(پرخاشگر فیزیکی،پرخاشگری کلامی،خشم و خصومت).
نمونه پژوهش 258 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بین 17-14 ساله (به روش نمونه‌گیری خوشه ای) با استفاده از دو پرسشنامه مقیاس رابطه والد- فرزندی (PCRS) و پرسشنامه پرخاشگری(AQ) ارزیابی شد.روش تحقیق، پس رویدادی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از روش آماری یومن ویتنی (به دلیل نرمال نبودن توزیع جامعه نمونه) برای مقایسه از میانگین‌های مستقل استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان غیر پرخاشگر نسبت به دانش‌آموزان پرخاشگر در تمام ابعاد رابطه پدر- فرزندی با کیفیت‌تر بوده‌اند. در حالیکه در رابطه مادر- فرزندی در ابعاد همانند سازی و ارتباط تفاوت بین گروهها معنادار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the quality of parent- Child Relationship of two Groups of Aggressive and Non Aggressive boy Students

نویسنده [English]

  • Yahya Araghi
چکیده [English]

In this research the quality of parent- Child Relationship of two Groups of Aggressive and Non Aggressive male Students were compared.Variables of study such as: quality of parent- Child Relationship and its sub- Scales (father positive affect ,father involvement ,communication ,anger ,mother positive affect ,resentment/role confusion Identification, and communication), aggression and its sub- Scales (physical Mother's ,verbal aggression, anger and hostility).
By using cluster sampling, 258 mole high school students, age 14-17 years old were choosen. The instruments were parent- child Relationship survey (PCRS) and Aggression Questionnaire (AQ).
The method for analyzing the obtained data was U-man whitny because of non-normal distribution population- to compare independent variables.
Results indicated that non aggressive students in all dimensions of father-child relationship was more involved than the Aggressive students but in terms of mother- child relationship difference and similarity dimensions were significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parent
  • Child Relationship
  • Aggressive
  • Nonaggressive
  • student