بررسی رابطه شرم با ابعاد خشم و مقایسه آن در دانشجویان دانشگاه‌های تهران

نویسنده

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شرم با خشم، خصومت، پرخاشگری فیزیکی و کلامی در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های تهران بود.
جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه‌های تهران در سال تحصیلی 86 ـ 85 بودند، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دو پرسشنامه عاطفه خودآگاه (Tosca) و پرسشنامه پرخاشگری باس‌وپری (1992) اجرا شد، که چهار بعد مختلف پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خصومت و خشم را بررسی می‌کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسه‌ای بود. رابطه بین شرم و ابعاد خشم و نیز تفاوت‌های جنسیتی در این هیجان‌ها با آزمون فرضیه‌هایی بررسی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافته‌ها نشان داد بین شرم و پرخاشگری فیزیکی، خصومت و خشم رابطه معناداری در هر دو جنس وجود دارد. در بررسی بین تفاوت‌های دوجنس یافته‌ها نشان می‌دهد بین پرخاشگری فیزیکی و شرم تفاوت‌ها معنادار است و زنان در مقایسه با مردان پرخاشگری خود را بیشتر به صورت کلامی بروز می‌دهند. در ضمن خصومت با تمامی متغیرهای درنظر گرفته شده به جز پرخاشگری کلامی رابطه مثبت معنادار داشت.

کلیدواژه‌ها