قلدری در میان دانش آموزان یک مشکل رایج با عواقب جدی و ناراحت کننده برای قربانیان است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارتهای اجتماعی – هیجانی، کاهش افسردگی وکاهش قلدری در دانشآموزان قلدر، بود. پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه پژوهش شامل کلیة دانشآموزان قلدر مقطع تحصیلی متوسطه اول شهرستان بوکان در سال(95-1394). نمونه شامل 30 دانش آموز افسرده و قلدر با مهارت اجتماعی – هیجانی پایین بودند که به صورت نمونه گیری خوشهای از جامعه پژوهش انتخاب، سپس با جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر)، تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه قربانی قلدری( ایلی نویز، مهارت اجتماعی – هیجانی (SEL) و پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS) بود. مداخله بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته انجام شد. پس از مداخله پرسشنامهها دوباره بهعنوان پسآزمون اجرا گردید. دادهها با تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان گروهی متمرکز بر هیجان باعث کاهش افسردگی و قلدری و افزایش مهارتهای اجتماعی – هیجانی بهطور معنادار (05/. p≤) شده است. نتیجه گیری میشود درمان متمرکز بر هیجان میتواند در کاهش افسردگی و رفتارهای قلدرانه مؤثر باشد و آموزشی مناسب برای افزایش مهارتهای اجتماعی و هیجانی است.
Background and purpose: Bullying among students is a common problem with serious consequences and disappointing for the victims. The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-focused group- therapy on increase social - emotional skills and decreasing depression and bullying, in the first high school bullying students. Material and Methods: This study was the kind of semi experimental pretest - posttest without follow-up session and with the control group. To collect data was used Illinois Bullying questionnaire, depressed children and adolescents (CADS), social-emotional skills (SEL) questionnaires. The population of the study consisted of all bullying students in the first high school of Bukan city in 1394-95 and the sample included 30 depressed and bully students with low socio-emotional skills that was selected by cluster sampling and then by randomly were divided into two groups of 15 experimentation and 15 control. Emotion-focused intervention, on the experimental group for 8 sessions of 2 hours was performed. After intervention the questionnaires again as Post - test carried out. Data were analyzed by use of inferential statistics Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Finding: Group therapy based on emotion-focused therapy in the experimental group significantly (P≤ ./05) was reduced the overall score of depression and bullying and increase social - emotional skills. Conclusion: emotion-focused therapy can be effective in reducing bullying behaviors and the appropriate training for social and emotional skills.
کلیدواژهها [English]
bullying, social emotional skills, depression, emotion-focused therapy