• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
اسمری برده زرد, یوسف, رسولی, رویا, اسکندری, حسین. (1396). اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر. مطالعات روانشناختی, 13(3), 77-94. doi: 10.22051/psy.2017.12922.1301
یوسف اسمری برده زرد; رویا رسولی; حسین اسکندری. "اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر". مطالعات روانشناختی, 13, 3, 1396, 77-94. doi: 10.22051/psy.2017.12922.1301
اسمری برده زرد, یوسف, رسولی, رویا, اسکندری, حسین. (1396). 'اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر', مطالعات روانشناختی, 13(3), pp. 77-94. doi: 10.22051/psy.2017.12922.1301
اسمری برده زرد, یوسف, رسولی, رویا, اسکندری, حسین. اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر. مطالعات روانشناختی, 1396; 13(3): 77-94. doi: 10.22051/psy.2017.12922.1301

اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر

مقاله 5، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 48، پاییز 1396، صفحه 77-94  XML اصل مقاله (1124 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2017.12922.1301
نویسندگان
یوسف اسمری برده زرد1؛ رویا رسولی 2؛ حسین اسکندری1
1دانشگاه علامه طباطبایی
2دانشگاه الزهراء
چکیده
قلدری در میان دانش آموزان یک مشکل رایج با عواقب جدی و ناراحت کننده برای قربانیان است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی، کاهش افسردگی وکاهش قلدری در دانش‌آموزان قلدر، بود. پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جامعه پژوهش شامل کلیة دانش‌آموزان قلدر مقطع تحصیلی متوسطه اول شهرستان بوکان در سال(95-1394). نمونه شامل 30 دانش آموز افسرده و قلدر با مهارت اجتماعی – هیجانی پایین بودند که به صورت نمونه گیری خوشه‌ای از جامعه پژوهش انتخاب، سپس با جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر)، تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه قربانی قلدری( ایلی نویز، مهارت اجتماعی – هیجانی (SEL) و پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS) بود. مداخله بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته انجام شد. پس از مداخله پرسشنامه‌ها دوباره به‌‌عنوان پس‌آزمون اجرا گردید. داده‌ها با تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان گروهی متمرکز بر هیجان باعث کاهش افسردگی و قلدری و افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی به‌طور معنادار (05/. p≤) شده است. نتیجه گیری می‌شود درمان متمرکز بر هیجان می‌تواند در کاهش افسردگی و رفتارهای قلدرانه مؤثر باشد و آموزشی مناسب برای افزایش مهارت‌های اجتماعی و هیجانی است.
کلیدواژه‌ها
قلدری؛ مهارت هیجانی اجتماعی؛ افسردگی؛ درمان متمرکز بر هیجان
موضوعات
مداخلات روان درمانی
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Emotion-Focused Group-Therapy on Increase Social - Emotional Skills, Decreasing Depression, in bullying students
نویسندگان [English]
yousef Asmari Bardehzard1؛ Roya Rasooli2؛ Hossain Eskandari1
1null
2Alzahra Univ
چکیده [English]
Background and purpose: Bullying among students is a common problem with serious consequences and disappointing for the victims. The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion-focused group- therapy on increase social - emotional skills and decreasing depression and bullying, in the first high school bullying students. Material and Methods: This study was the kind of semi experimental pretest - posttest without follow-up session and with the control group. To collect data was used Illinois Bullying questionnaire, depressed children and adolescents (CADS), social-emotional skills (SEL) questionnaires. The population of the study consisted of all bullying students in the first high school of Bukan city in 1394-95 and the sample included 30 depressed and bully students with low socio-emotional skills that was selected by cluster sampling and then by randomly were divided into two groups of 15 experimentation and 15 control. Emotion-focused intervention, on the experimental group for 8 sessions of 2 hours was performed. After intervention the questionnaires again as Post - test carried out. Data were analyzed by use of inferential statistics Multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Finding: Group therapy based on emotion-focused therapy in the experimental group significantly (P≤ ./05) was reduced the overall score of depression and bullying and increase social - emotional skills. Conclusion: emotion-focused therapy can be effective in reducing bullying behaviors and the appropriate training for social and emotional skills.
کلیدواژه‌ها [English]
bullying, social emotional skills, depression, emotion-focused therapy
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 380
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

اختیار غیرتجاری -غیر اشتقاقی Cc-By-NC-ND

این مجوز محدود کننده ترین مجوز در میان شش مجوز اصلی می باشد که صرفا به دیگران اجازه فروگذاری وبه اشتراک گذاشتن اثر را می دهد تا زمانیکه هیچ گونه تغییر اثر و استفاده تجاری از آن صورت نگیرد .

Journal Management System. Designed by sinaweb.