راجی, نرگس, خلعتبری, جواد. (1396). اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان. مطالعات روانشناختی, 13(1), 119-134. doi: 10.22051/psy.2017.8936.1110
نرگس راجی; جواد خلعتبری. "اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان". مطالعات روانشناختی, 13, 1, 1396, 119-134. doi: 10.22051/psy.2017.8936.1110
راجی, نرگس, خلعتبری, جواد. (1396). 'اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان', مطالعات روانشناختی, 13(1), pp. 119-134. doi: 10.22051/psy.2017.8936.1110
راجی, نرگس, خلعتبری, جواد. اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان. مطالعات روانشناختی, 1396; 13(1): 119-134. doi: 10.22051/psy.2017.8936.1110
اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر قزوین بوده است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. از میان کلیه ی دانش آموزان مقطع دبیرستان دخترانه ی سعادت شهر قزوین در سال 1393، 220 نفر به روش خوشه ای ساده انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی پرخاشگری باس و پری استفاده و در تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. همچنین مداخله ی آزمایشی (آموزش مهارت های مقابله با استرس مک نامارا) بر روی گروه آزمایش، طی 8 جلسه 90 دقیقه ای اعمال گردید. یافته ها حاکی از آن است که بین میانگین گروه آزمایشی و گروه کنترل در تمام زیرمقیاس های پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به این یافته ها نتیجه گیری میشود بمنظور کاهش مشکلات ناشی از پرخاشگری، لزوم فراهم آوردن شرایط مناسب برای دانش آموزان و همچنین در دسترس قرار دادن این گونه آموزش ها احساس می شود.
The Effectiveness of training to cope with stress on Aggression in high school students
نویسندگان [English]
Narges Raji1؛ Masoud Fazilat-Pour2
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
چکیده [English]
Present research was conducted to determine the effectiveness of training to cope with stress on aggression in high school students in Qazvin. The research method was Quasi-Experimental. research statistical population was all girls students in Saadat high school of Qazvin in 2014 with 420 students ones selected in simple cluster method and randomly divided into two groups: experimental and control group. The tool used in this research was the Aggression Questionnaire Boss and Perry. The experimental intervention (McNamara`s stress coping skills training) were taught to the experimental group for 8 sessions, each lasting 90 minutes. The result of the covariance analysis showed that there were significant diffrences between the mean score of experimental group and control group in all aggression components. with regard to the training methods of coping with stress were effective on all components of aggression, to raise student function and to reduce problems caused by aggression, the need to provide appropriate condition for students as well as the availability of such training is felt.