• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات روانشناختی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
غنایی, زیبا, نقش, زهرا, کدیور, پروین, شکری, امید, دانشور پور, زهره, مولایی, محمد. (1348). صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روانشناختی, 3(3), 25-48. doi: 10.22051/psy.1970.1701
زیبا غنایی; زهرا نقش; پروین کدیور; امید شکری; زهره دانشور پور; محمد مولایی. "صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی". مطالعات روانشناختی, 3, 3, 1348, 25-48. doi: 10.22051/psy.1970.1701
غنایی, زیبا, نقش, زهرا, کدیور, پروین, شکری, امید, دانشور پور, زهره, مولایی, محمد. (1348). 'صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی', مطالعات روانشناختی, 3(3), pp. 25-48. doi: 10.22051/psy.1970.1701
غنایی, زیبا, نقش, زهرا, کدیور, پروین, شکری, امید, دانشور پور, زهره, مولایی, محمد. صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روانشناختی, 1348; 3(3): 25-48. doi: 10.22051/psy.1970.1701

صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی

مقاله 1، دوره 3، شماره 3، پاییز 1386، صفحه 25-48  XML اصل مقاله (172 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.1970.1701
نویسندگان
زیبا غنایی؛ زهرا نقش؛ پروین کدیور؛ امید شکری ؛ زهره دانشور پور؛ محمد مولایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان اجرا شد. نمونه ای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عامل و پرسشنامه استرس دوران دانشجویی را تکمیل کردند. به منظور بررسی رابطه بین صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی، و همچنین به منظور آگاهی از نقش صفات شخصیت در پیش بینی استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل های رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج ماتریس همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین عامل های وظیفه شناسی، برون گرایی، پذیرش و سازگاری با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار، و بین عامل های روان نژند خویی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج، همچنین نشان داد که بین استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. عامل های برون گرایی و وظیفه شناسی با استرس تحصیلی رابطه منفی و معنادار و با عامل روان نژند خویی رابطه مثبت و معنادار نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که صفات شخصیتی برون گرایی و روان نژند خویی هر کدام به ترتیب 5% و 3% از واریانس استرس تحصیلی را تبیین کردند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در پیش بینی عملکرد تحصیلی نشان داد که عامل های شخصیتی وظیفه شناسی و روان نژند خویی و متغیر استرس تحصیلی هر کدام به ترتیب 12%، 10%، 6% از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسی نقش صفات شخصیت در تجربه استرس تحصیلی و نقش صفات شخصیت و استرس تحصیلی را بر عملکرد تحصیلی مورد تاکید قرار می دهد. تلویحات پژوهش حاضر برای بهبود علمکرد تحصیلی مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌ها
صفات شخصیت؛ استرس تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,519
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 650
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

اختیار غیرتجاری -غیر اشتقاقی Cc-By-NC-ND

این مجوز محدود کننده ترین مجوز در میان شش مجوز اصلی می باشد که صرفا به دیگران اجازه فروگذاری وبه اشتراک گذاشتن اثر را می دهد تا زمانیکه هیچ گونه تغییر اثر و استفاده تجاری از آن صورت نگیرد .

Journal Management System. Designed by sinaweb.